Friday, April 6, 2007

Langfredag i Åsted ådal



















1. Det er påske! Alting springer ud,
alle knopperne er lige ved at briste,
det er livet, der vil leves. Det er Gud,
der vil trøste alle os, der måtte miste.
Og når Gud gi'r liv og gør det underfuldt og grønt,
bli'r det Påske og opstandelse
og skønt!

3. Men derude på vor kirkegård
er der stille, selvom liljer trompeterer.
Her er ingen af de døde, der opstår,
her kan alle se, at døden triumferer.
Men når Gud gi'r liv
og gør det underfuldt engang,
bli'r det Påske og opstandelse
og sang.

5. Dét er håbet, og det gi'r os mod,
og det gør at vi kan leve her med døden.
Det er håbets puls, der banker i vort blod,
når vi synes, vi må segne under nøden.
Og når Gud gi'r liv
og gør det underfuldt af trods,
bli'r det Påske og opstandelse hos os!




Det er en af de nye påskesalmer i Metodistkirkens nye salmebog "Salmer & Sange".
Den er skrevet af Holger Lissner oprindeligt til en til en melodi af Benny Andersen "Det er forår. Alting klippes ned" - men nu har den fået sin egen melodi af Erling Lindgren. Og den er endnu bedre.
Jørgen og jeg var i Åsted ådal efter gudstjeneste, frokost og Pasolinis Mathæus-film. I ådalen var der dejligt og anemoner og meget mudret. Så Frue, min gravhund, måtte vaskes, da vi kom hjem - det er ikke et hit.
Og nej, jeg så heller ikke The Passion of the Christ denne gang (den blev vist på TV2 i går). Politikens TV-and, henrik.palle@pol.dk skrev som intro:
"Min gode ven og kollega Bo Tao har foreslået, at titlen på Mel Gibsons brutale, blodige og ekstremt manierede fortolkning af passionshistorien blev ændret til "Kill Christ". Og det er da også rigtigt, at filmen for så vidt angår grafisk vold og anvendelse af teaterblod er mere i familie med Tarantino end med mere traditionelle bibelfilm. Men det skyldes jo nok, at Gibson abonerer på en fortolkning af kristendommen, der lægger ekstremt meget vægt på lidelse, og derfor skal der den onde lyne mig også lides igennem, hvorfor den arme Kristus i den grad får så tornekronen passer."
Sorry guys - jeg véd godt, at nogen er blevet meget berørte af den film.
Jeg er mere til Pasolini.
Og så : TIL LYKKE søs med de 48 - for det er da 48- ikke?

2 comments:

Thomas Risager said...

Glædelig påske!
Jeg er af den opfattelse at "The passion of the Christ" er voldelig, flot og nødvendig.
Evangelierne fortæller os en lidt (for) pæn historie om verdens frelser på et kors. Mel Gibsons film gav mig den vinkel, at jeg for alvor forstod, hvor stort et menneskeligt offer Jesus gav for mig!

Tro Håb og Kærlighed said...

Det har jeg stor respekt for. Det er bare lige lovligt meget type A teologi efter min smag - som du ved er jeg mere til C. Teologisk altså :-)
Og så tror jeg, at evangelierne fortæller historien med vægten lagt på præcis det, de mener er væsentligt.
Guds fred og alt godt
Charlotte