Sunday, April 29, 2007

Ja, Herre, du ved, jeg har dig kær!

Rundt om i haverne lugter der af grill. Men ikke her - det er ikke vores stærke side! Der er så meget andet at foretage sig udendørs.
Her hvor vi bor, er der meget smukt! I dag har været endnu en dejlig søndag. Efter gudstjeneste spiste vi frokost i haven, og resten af dagen har vi været ude - gået en lang tur med stavene og hunden. Spist aftensmad i haven. Og så løb jeg, mens Jørgen roede årets 4. kajak-tur.
















Det er påsketid, og i dagens evangelietekst (Johannes 21: 1 - 19) møder den opstandne Jesus disciplene ved bredden af Søen. Her spørger han Peter, om han elsker ham. Spørgsmålet - eller rettere spørgsmålene, for han spørger tre gange, falder på baggrund af, at Peter har svigtet Jesus og alle sine egne idealer. Og Peter svarer: "Ja, Herre, du ved jeg har dig kær". Jesus taler ikke om svigt og nederlag - kun om kærlighed. Og så sender han Peter tilbage i tjenesten.
Det er en lang tekst med mange nuancer og komplicerede tanker. Carsten holdt en fin prædiken over teksten, hvad jeg også tror, Jørgen gjorde i Frederikshavn.
Jeg ved naturligvis godt, at det ikke var her ved Kattegats bred, Jesus gik sammen med Peter, hverken denne gang eller alle de andre gange evangelierne omtaler. Men for mig er netop denne strand en særlig mødeplads. Gud er altid hjemme på Sønder Strand!

3 comments:

David Kvebæk said...

Kjære Cesilie!
JA,der sto han på stranden og ventet. Døden er overvunnet. Nå skal den håndplukkede lederen eksamineres om det viktigste, og her nytter det ikke med en bløff: "Har du meg kjær?" Peter består prøven. Nå er det store fiskeriet igang. I disse dager er det ved Strandbys strender det skjer. Når fiskerne legger til kai, når padleren drar sin kajakk på land. så møtes de av Mesterens direkte spørsmål: "Har du meg kjær?". Jeg kjenner noens svar, og jeg vet med full sikkerhet at han som spør har et bankende hjerte for dere fiskere i Strandby. Kjærligste hilsen, deres David, som nå gleder seg til mange spennende posts på din nye blogspot.

David Kvebæk said...

Hei Charlotte.
Jeg forsøkte å legge inn en kommentar til denne din siste artikkel, men min datalogikk sviktet.
Nå ser jeg i spalten til venstre - at min respons er rettet til Cesilie, ditt alias hos meg (dyslektikeren).
Det jeg ville si er at jeg daglig vil tar en tur innom din blogspot, i håp om stadig nye gullkorn.
Lykke til og velkommen som blogger.
David.

Tro Håb og Kærlighed said...

Kære David!
Jeg plejer at blive kaldt "Susanne". Det sker faktisk ret ofte. Jeg spekulerer på, om jeg ligner en Susanne - eller om mit navn minder om navnet Susanne?
Det bliver spændende i Himmelen, hvad der står på den hvide sten med det hemmelige navn, som ingen kender undtagen den, der får den!
(Johs. Åb 2: 17b)