Tuesday, July 31, 2007

Rebild og Rold

Dette er Rebild vandrehjem!
I sidste uge var Jørgen og jeg på baptisternes missionsstævne i Mariager. Og det var fint! Som det allersidste nåede jeg at være på skov-vandring i stilhed. Søren P. Grarup, præst i Silkeborg, ledte os, vi læste, sang og vandrede ellers rundt i skoven. Her blev jeg klar over, at det er alt for længe siden, jeg har været ude at gå i en skov. I en stor skov. I lang tid!

Det var der heldigvis råd for. Ind på biblioteket - finde bøger og brochurer - handle lidt proviant (kix og spejder-snus) - bestille 3 overnatninger på vandrehjemmet - pakke støvler og rygsæk og så sydpå til Rold skov, som er Danmarks største. Den dækker ca 80 km2. 25 % af skoven er statsskov og her tilbragte vi de næste 3 dage.
Lørdag aften nåede vi en lille tur over lyngklædte bakker til Ravnkilde. Søndag var vi i kirke i Skørping og fra middag til kl. 19 vandrede vi rundt i Rebild bakker og Rold skov. Billedet her er taget i Skovtårnet.


Noget af det specielle ved Rold skov er de gamle bøge, som bla. danner "øjer". Det siges, at man kan undgå øjensygdomme ved at kravle gennem dem.


Kilderne er en anden meget karakteristisk ting i Rold skov. Her er det Store Blåkilde, som ligger på en mark uden for skovene. Den er 4 - 5 meter dyb, og på bunden kan man se vandet pible op. Faktisk giver den 80 liter i sekundet! Levende vand. Jeg kommer til at skrive mere om kilderne på bloggen: Springkilden, Ravnkilde og Lille Blåkilde. Det var dem, vi nåede denne gang. Vi må derned igen. Ganske vist har vi travet ca 80 km, men der er stadig meget at se på i de store skove ved Rebild vandrehjem.



No comments: