Thursday, September 6, 2007

Friske ord fra det 6. århundrede



Nogen siger: "Jeg har tro, og at tro er tilstrækkeligt til at blive frelst." Jakob giver svaret:
"De onde ånder tror også - og skælver. Tro uden gerninger er død." (Jakobs brev kap. 2: 17 - 19)
Hvordan kan vi tale om at have tro på Gud, at tro, hvad Han lover om fremtiden, hvis vi ikke engang tror på det, Han lover os om nutiden, vore liv her og nu?

Vi er blevet indsnørede i verdslige ting, fordybede i det kødelige, som kæmper mod ånden.
Virkelig tro på Kristus havde de, som fuldt og helt bød Ham indenfor i deres liv, ved gennem handling at holde budene.
De, som virkelig kunne sige: "Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig." (Galaterbrevet 2: 20)
Maximus Confessor/bekenderen (ca. 580 - 662)
Ovenstående er dagens læsning i bogen "Kyssa spor - daglig läsning från den tidiga kyrkan" Urval av Peter Halldorf, forlaget Cordia.
Det havde jeg lyst til at dele med dig!
Guds fred og alt godt

No comments: