Saturday, November 17, 2007

DEN GODE STILHED og et mindre godt valg!

Kirken på Johannesgåden.
I går, fredag, kom Jørgen og jeg hjem fra 5 dages retræte på Johannesgården i Göteborg. Det var den anden retræte med individuel vejledning, vi har været på. Retræterne er arrangeret af foreningen KOMPASS, foreningen for ignatiansk åndelighed. Først deltager man i A - B og C rettræterne, hvor Magnus Malm underviser. Hans bog "Vejviser" indeholder meget af den undervisning. Der skal gå et år mellem hver retræte, så det er nu 6 år siden, vi var på den første. Sidste år kunne tiderne ikke passe, så jeg var i stedet hos St. Josef-søstrene i Kokedal.
En retrætedag består af vækning, messe, morgenmad, 3/4 times samtale med vejlederen - middagsbøn, middag, aftensmad, fælles stille bøn i kirken og derefter completorium, som er dagens sidste tidebøn. Der er stilhed hele tiden - dvs, vi taler ikke sammen. Hver dag har jeg gået en lang tur, læst lidt og ellers siddet i i kirken. Åh det er så godt. "Herre, jeg elsker dit hus, det sted, hvor din herlighed bor." Salme 26: 8
Men inden da var jeg i Tronheim. Vinduet er den store glasmosaik i den fantastiske kirke - Nidaros-domen. Jeg var ellers i byens Metodistkirke, hvor 30 kvinder fra hele Norge var samlet til Maria-konference. Jeg underviste om kvinderne i Bibelen fredag-aften og hele lørdagen arbejdede vi med 3 Mariaer: Maria fra Bethania, Maria Jesu mor og Maria Magdalene. "Herren lader sit ord lyde, stor er skaren af kvinder med glædesbud" Salme 68: 12 var vores overskrift. Det var så fint at være sammen om vores liv i Gud og med hinanden. Vi havde gode dage i Tronheim.

Derimod var det jo ikke så rart at bryde stilheden efter retræten i Göteborg og få resultatet af folketingsvalget. Måske skulle man bare tage konsekvensen og flytte til et andet land.

1 comment:

Anne Thompson said...

Velkommen hjem!
Åh nej, lad være med at flytte. Her bliver så ensomt hvis alle udvandrer!
Kærligst, Anne