Sunday, March 2, 2008

Dit livs eventyr

Menigheden har besluttet at benytte fastetiden dette år til at have "4 uger med fokus"
Fokus er på Dit livs kærlighed - smerte - eventyr og vej. Alle har fået et hæfte med en lille Bibel-læsninger til hver dag, en eftertanke og en bøn. Materialet er udarbejdet af mine to kolleger i København Ole og Christian, og de brugte det sidste år.
Vi er nået halvvejs. I dag handlede gudstjensten om "Dit Livs Eventyr". Vi havde fokus på Guds skaberånd, der altid er på færde i verden, i kirken og i vore liv.
Som illustration havde jeg ønsket mig en masse forår inde i kirkerummet. Og det fik vi! Bente Skov og hendes mor Ketty havde simpelthen gravet deres haver op og flyttet det hele ind i kirken. I midtergangen stod store flade kurve med vintergækker og erantis og en enkelt anemone! Hej, hvad sker der? Det er 2. marts! Jeg har altid sagt, at Kaj Munks sang om den blå anemone er forkert, for ingen anemoner springer ud "den første dag i marts" - hans kunstneriske frihed er taget i brug, fordi rimet bare ikke går på "april". Men der er altså anemoner nu. Guds skaberkraft er på færde. Det er et eventyr, at være menneske, og dagens bøn lyder:
"Herre, tak for alt godt du har givet mig. Hjælp mig at leve så mit liv og mine ord fortæller om dig og din kærlighed overalt, hvor jeg færdes."
Min bøn er, at Guds skaberkraft også må virke der, hvor livet lige nu føles mindre eventyrligt pga. meningsløse fejl og sygdom.

1 comment:

Anne Thompson said...

Kære Charlotte!
Tak. Jeg har været ude og gå i ugen der er gået, og lige præcis Kaj Munks sang om anemonen blev virkelig midt i skoven hvor de små anemoner står. Jo, Guds skaber kraft er på færde! Jeg ser det dag for dag - især på sygehuset!