Saturday, March 29, 2008

Musik skal bygges ud af glæde - af glæde bygger man musik!

Min ellers forholdsvis seriøse avis har en netudgave http://politiken.dk/
Her bliver jeg i dag spurgt, om Martin var den rigtige vinder af X-faktor!
Det er der mange andre, der har svaret på, så det vil jeg ikke gøre.
Her i huset har vi det nok alle lidt svært med hele konceptet. Alle mine børn har modtaget musik og/sang undervisning fra de var små. De spiller stadig og arbejder i musik-branchen. Det kræver SÅ meget øvelse, arbejde, koncentration og og seriøsitet, at ville noget med sin musik. Ud over talentet. Min musikstuderende søn går på:

Navn: Musikalsk grundkursus MGK
Type: Andre uddannelser
Længde: 3 år
Adgangskrav: 14-25 år. Optagelsesprøve
Ansøgning: Henvendelse ved de enkelte musikskoler. Frist 1. februar
Økonomi: Uddannelsen giver ikke adgang til SU
.....og som man kan se, er der ikke mulighed for at modtage SU, mens man forbereder sig til koncervatoriet. Ej heller kørepenge til transporten.
Datterbarnet tager bussen til Sæby musik skole, hvor hun modtager sangundervisning, klaveret får tæv i Strandby. Lige nu er hun til øvelse på Frederikshavn Gymnasium, hvor de øver musikalen Hair.
Jo, de slider i det. Og selvfølgelig kan de lide det.
Johannes? Ja han er den egentlige grund til, at jeg har set X-faktor: For han arbejder som lydmand for INFERNAL http://www.infernal.dk/index_dk.htm

hvis ene halvdel er Lina, som er dommer i X-faktor. Så hende måtte jeg da se!
Sang og musik er vigtige faktorer i mit liv, i min families liv og i min kirke. Jeg elsker når famiien øver sig - Jørgen, der spiller salmer og sange på klaveret, eller stemmer guitar, Johannes, der sætter sig til klaveret næsten hver gang han er inden for dørene, Thomas, der øver skalaer og rifs i timevis, Maria, der spiller klaver eller synger så huset ryster. Det er altid dejligt.
Jeg tror, musikken er en gave fra Gud.
Den Gud, der skabte tonen,
han skabte også dig
og nynned i dit øre en lyst til toners leg.
Hver gang du fanger klangen
og rigtigt synger ud,
så glæder du din skaber,
så priser du din Gud.
Sådan skriver Holger Lissner (Salmer & Sange 237)
Og så glæder jeg mig altid til mandag kl. 19:30, når det bliver tid til at mødes i CHOSEN, vores eget dejlige ret gode gospelkor!

No comments: