Saturday, October 4, 2008

Labyrinter er fascinerende

Labyrinten stiller ikke spørgsmålet: "Går du rigtigt eller forkert"?
Labyrinten stiller spørgsmålet: "Går du"?

Den, der har for meget fart på, iler ofte forbi midten uden at opdage den.

















Ovenstående og øvrige citater er fra bogen "Im Labyrinth sich selbst entdecken" af Gernot Candolini. Jeg har lånt den af Tine -Livet er en labyrint, og hun skal snart have den tilbage.

Da vi skulle bestemme mønster i gulvet i vores nye menighedssal, foreslog jeg, at det skulle være en labyrint. Det blev kun ved snakken. Jeg ved ikke, om der er labyrinter i nogen metodistkirker, som i Kölner Dom og katedralen i Chartres, men i sommer boede vi i en lille kirke i Nashville, hvor de havde denne labyrint i haven.
Det er ikke en stor labyrint, men den er stor nok til, at man mister fornemmelse for andet end netop det sted, man er nået til. Det er en af de fine ting med labyrinter - man mister nok orientering og overblik, men så meget mere er man tilstede og koncentrerer sig om at gå det næste skridt. Hvilket er en god øvelse i livet med Gud.

"Vejen mod midten er aldrig ligefrem - men altid tydelig"
Og så er de smukke!

"Mange ting udfolder først deres skønhed, når de ses ovenfra"
Jeg er for tiden med i yderkanten af planlægning af to større kirkelige begivenheder, hvor jeg begge steder har foreslået, at vi skal lave en labyrint. Jeg glæder mig meget!
I mellemtiden vil jeg opfordre til at tage en tur i den virtuelle labyrint, som den engelske metodistkirke har lagt på deres hjemmeside. Du skal have god tid (og bære over med den lidt ensformige musik): http://www.lostinwonder.org.uk/labyrinth.htm

No comments: