Friday, November 14, 2008

Fay Weldons kristne tro i praxis



I et fint interview i dagens Kristelig Dagblad skriver forfatteren Fay Weldon bl.a. om da hun blev kristen. Hun valgte som voksen at blive døbt og konfirmeret og er i dag medlem af den Anglikanske Kirke. Hun og hendes mand kører langt til kirke for at deltage i en liturgisk gudstjeneste uden prædiken fordi: "At prædike er en svær kunst. Hvem er målgruppen? Kirkegængere er meget forskellige, og det er en nærmest håbløs opgave at sige noget relevant til alle. I det hele taget finder jeg, at jo mere præsten træder igennem, jo sværere bliver det at komme til Gud. Præsten bliver større, og Gud bliver lille. Det er måske okay, hvis ikke det var fordi, det var en gudstjeneste, jeg var kommet til."

Interviewet slutter:"For et par år siden skrev jeg bogen "Hvad gør kvinder lykkelige", og her konkluderer jeg, at det, som gør kvinder lykkelige, er at være gode. Når jeg ser tilbage på mit liv, så er det ikke de gange, hvor jeg har fulgt lyst og impulser, at jeg er blevet lykkelig, men de gange, hvor jeg har gjort dét, jeg burde. Livet består af talrige små valg, og kristendommen hjælper mig til at se alt som en del af en moralsk kontekst. I dag overvejer jeg i højere grad, hvad jeg gør, og er blevet bedre til at kontrollere mine værste impulser."

Der er langt til BogForum, hvor man kan møde Fay Weldon i dag kl. 16 - men heldigvis har jeg mine aviser og min radio, så lidt med er man jo alligevel.

3 comments:

Tine Gjessø said...

hmm - et par gode punch til os præster - igår opfandt vi i vores smågruppe ordet: 'Ipod-Gud' - han er praktisk og nemt at have med, men der er altså kun plads til 120 GB - og det er jo en del billeder og steminger for os - men Gud er alligevel ret så meget for stor til det format....

Grethe said...

fik bare lyst til at sende dig dette "udklip" kh. Grethe
Sunday, November 16, 2008
Dagens Wesley: Frälsningen pågår
"And, first, let us inquire, What is salvation? The salvation which is here spoken of is not what is frequently understood by that word, the going to heaven, eternal happiness. It is not the soul's going to paradise, termed by our Lord, 'Abraham's bosom.' It is not a blessing which lies on the other side death; or, as we usually speak, in the other world. The very words of the text itself put this beyond all question: 'Ye are saved.' It is not something at a distance: it is a present thing; a blessing which, through the free mercy of God, ye are now in possession of. Nay, the words may be rendered, and that with equal propriety, 'Ye have been saved': so that the salvation which is here spoken of might be extended to the entire work of God, from the first dawning of grace in the soul, till it is consummated in glory."

John Wesley, ur predikan "The Scripture Way of Salvation"

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak for begge kommentarer -
Ipod-gud,; tankevækkende :D

Grethe, hvorfra har du dagens Wesley?