Thursday, July 23, 2009

Kobber og kunst

Minen i Falun blev besøgt. Den er nu nedlagt og er en del af verdens kulturarv ifølge UNESCO. Der er hentet mineraler op af jorden gennem 1000 år på dette sted. En overgang blev 70 % af verdens kobber brudt her. Også en masse jern og andre metaller blandt andet 7 tons guld er hentet ud af bjerget. 800 mennesker er omkommet i forbindelse med det hårde job. Maria og Jørgen var med guide 65 meter under jorden, mens jeg gik en tur rundt om det åbne brud. Et meget spændende besøg.
Her er pengekisten, hvor nogen af alle pengene fra minedriften blev opbevaret. Sverige har hentet megen rigdom op af undergrunden.
En anden rigdom er kunsten. Vi besøgte som tidligere beskrevet Zorn-gården i Mora - senere var vi i Karin og Carl Larssons hjem i Sundborn. Mine forældre besøgte stedet for mange år siden, og på væggene i vores hjem hang - blandt mange andre billeder - 12 store reproductioner af Carl Larsson. Vi afsluttede denne ferieuge med et besøg på Göteborgs kunstmuseum, hvor de har mange meget smukke billeder af bl.a Larsson, Zorn og Skagens malerne.Posted by Picasa

4 comments:

David Kvebæk said...

Så nå har svenskene fått sitt besøk. Til tross for fire år i Sverige , og med 75 % svensk blod i årene, var det Danmak som ble"broderland". Kanskje hadde det med lynnet å gjøre, og humoren. Men kustmuseet øverst i Alleen var et kjært tilholdssted. Der møtte jeg Karl Kylberg. Ser vi dere her på bjerget en annen sommer?
David.

Hr. og Fru Danmark said...

Minen i Falun besøgte vi også i 2000, da vi var på seniorsommerlejr. Det er et sjovt sted og mine tennisstrømper, jeg havde på, er stadig misfarvet af kobbermudder.

Madame said...

Det må have været en stor oplevelse, både minen og museerne. Karin og Carl Larssons hjem håber jeg også på at opleve en dag - hans billeder er betagende enkle og yndefulde.

Tro Håb og Kærlighed said...

David! Jeg blev helt stille, da jeg læste, at du har mødt Kylberg! Jeg var så betaget af hans billede "Hemkomsten". Jeg købte en reproduction af billedet, som jeg idag har været til indramning med.
Malika - Maria er også noget bekymret for kobberstøvet på hendes bukser.
Madame - du kan glæde dig. Og glem ikke Zorn, hvis du skal derop alligevel.