Tuesday, August 25, 2009

U-undværlig vævetid

Tirsdag 17 - ca 17:45 er stille tid i kirken. Sådan har det været i 4 år. Som tidligere beskrevet på bloggen er det "vævetid". Navnet stammer fra bogen "Væven", skrevet af biskop Martin Lönnebo. Den har vi sammen læst to gange. Sidst har vi gennemgået en bog af David Benner: "At overgive sig til kærligheden". I tirsdags tog vi så fat på bogen "Bibelens perler, Mød beretningerne med Kristuskransen" fra Unitas forlag. Den er også skrevet af Martin Lönnebo. Vi er for tiden 10 kvinder i forskellige aldre, der samles i kirkerummet om et lille alterbord med lys, blomster og gerne en ikon. Til indledning hører vi lidt musik, hvorefter vi ganske kort deler, hvordan ugens læsning har været. Herefter læser jeg næste uges stykke, og så sidder vi i stilheden 5 - 7 minutter. Vi hører musikken igen og slutter med velsignelsen. Tanken er så, at vi hver især i ugens løb kan genlæse bogens stykke og arbejde med det, som vi nu har tid, lyst og mulighed. Det bliver ofte ganske forskelligt. Men stilhedstiden sammen i kirken - den undværer vi meget nødigt. Det er hellig tid.
Af denne uges læsning (vi tager det, der i bogen er beregnet til en dag, og bruger en uge på det - på den måde, kan bogen vare meget længere):
"O, min Gud, universet er Dit kongelige skrud overstrøet med glitrende galakser. Jorden er en blå sten i Din ring. Hos Dig "lever jeg, ånder jeg og er jeg". Også jeg har mine rødder i begyndelsen; i en for mig uforklarlig betydning er jeg forenet med Skaberen gennem skaberværket. - - - Du væver også til mig en dragt af de flortynde vinde. Du rører ved mig gennem det bløde vand, når jeg vasker mig om morgenen. Du belyser mit ansigt med solen om dagen, og jeg mærker varmen fra Dit legeme i sommernatten. Når jeg dør, leverer jeg min krop tilbage til de fire elementer, som er Dine stærke hænders bevægelser på universets vævestol."
Posted by Picasa

No comments: