Friday, October 16, 2009

D for DÅB


Bogstavet D står for Dåb. Dåb - fordi mennesket er Guds barn fra undfangelsen - der er intet liv uden for Gud! Billedet viser mig som dåbsbarn. Det er taget d. 12. august 1956 i vores hjem, præsteboligen, som var bygget sammen med den lille metodistkirke, hvor min far ved formiddagens gudstjeneste havde døbt mig. Dåbskjolen er syet af min mormor og begge hendes børn er døbt i den, ligesom senere alle børn i min mors familie. Jeg er mine forældres førstefødt. Navnet Charlotte var meget gammeldags på det tidspunkt, og flere gav udtryk for "at det var synd for barnet". (Den eneste Charlotte, min mor kunne relatere til var hendes klaverlærerinde, så hvor de lige fik det fra - det ved jeg ikke.)
Dåbsdagen var min farmors fødselsdag - og 34 år senere samme dato døbte min far - nu stolt morfar - vores yngste, datterbarnet.
Det er noget af det bedste præste-arbejde, at døbe. Her er det Signe, som jeg døber i Strandby metodistkirke. Jeg har døbt mange - flest børn - enkelte store børn, unge og voksne.
Ved dåben er menigheden fadder, præsten holder barnet under selve handlingen og en af bønnerne lyder:
Almægtige Gud, vi takker dig for barnet og for at du fra begyndelsen har omsluttet hende med din kærlighed. Vi beder dig, se til hende i barmhjertighed og skænk hende nåde til at blive fast i troen, glad i håbet og rodfæstet i kærligheden, Giv at hun må leve sejrrigt her på jorden og indgå, i livet som kommer, ved vor Herre Jesus Kristus.


Da vi indrettede den lille ny kirke ActA i Aalborg, hvor særligt unge og studerende kommer, havde jeg ikke tænkt, vi fik brug for at døbe. Men ret hurtigt ønskede et forældrepar deres søn døbt i ActA. Derfor anskaffede vi et ganske særligt dåbsfad. Det er fremstillet at keramikeren Peter Lange og indeholder bl.a. metodistkirkens symbol "korste og flammen", og Helligåndens due er både her og der. Alle de glade mennesker, familie og menighed er med. Dåbsfadet hænger på væggen, når det ikke er i brug. Snart skal det tages ned og fyldes med vand igen. Vi har dåb i ActA d. 6. december! Endnu engang skal vi fejre, at et menneske er født til verden - et lille Guds barn - set og elsket.

25 comments:

Madame said...

Sikke et dejlig D-indlæg, Charlotte! Og så smukt at du trækker tråde tilbage og frem i tiden. Jeres dåbsfad er noget af det allersmukkeste, jeg har set :-)

Rasmine said...

Hvor er det en god idé at hele menigheden er fadder! Holder det, når der bliver brug for det?

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, det er et meget smukt og specielt dåbsfad, som vi er meget glade for.
Rasmine - vi forstår det sådan, at det ikke kun er forældrenes ansvar at opdrage børnene i den kristne tro. Deraf udspringer menighedens børnearbejde: Legestue, kor og spejder fx. Der er et eksempel på, at en familie har adopteret et menighedsbarn efter at begge forældrene døde.

Henny said...

Dåben må være noget af det bedste og mest livsbekræftende i en præsts arbejde.

Anonymous said...

Så flott ett innlegg. Det er kjekt å se hvordan andre menigheter praktiserer sin tro. Dåpen er en del av hele livsfasen vår, og et gledelig et sådan. Og du er heldig å få lov til å delta.

Rimkogeren said...

Som altid et spændende indlæg :-)

Lene said...

Dåbsfadet er som Madame siger så smukt :-)

Og barnedåben rummer et håb og en glæde, som smitter alle i kirken :-)

Og så smiler jeg lige nu, for jeg har før været omkring dig via den unge mor ved døbefonten, men dengang var jeg vist for hurtig, jeg opdagede jo slet ikke den rigdom jeg får del af her hos dig :-) Og mormor til lille Signe har jeg gået på sygeplejskole sammen med, verdenen er lille :-)

Turid Holm Flaa said...

Så flott dåpsbilde av deg og dine foreldre. Det ser ut som du smiler tilbake til dem. Nydelig.

Rasmine said...

Det var netop det, jeg tænkte på - det fællesskab og fælles ansvar, som - så vidt jeg kan se - kan ligge på et meget lille sted hos de fleste folkekirkelige. Egentlig tænkte jeg mest på,forældreløse, som - sådan som jeg opfatter dette her hos jer - faktisk med dåben har fået en meget stor familie, som er ansvarlig.

Rimkogeren said...

Dåb - adgang til livet-

Petunia said...

Dåp er et flott valg på D! For meg er det viktig at ungene mine er døpt, men så får de velge selv hva de vil senere i livet. Eldstemann har valgt å komfirmere seg og så får vi se hva minstemann velger om 4 år.

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - det er altid stort at få lov at døbe!
gehenne - ja vi praktiserer dåben lidt forskelligt - men der jo kun én dåb:-)
Rimkoger - tak :-)
Lene - det er sjovt. Mormoren og jeg er gamle hundevenner. Du er altid velkommen:-)
Turid - jeg tror også jeg smiler til dem!

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - et andet sted i vores dåbs-bønner beder vi om, at "barnet må bliver medskaber på sit eget liv"! Det er vigtigt, at de selv får lov at tage stilling. Men som forældre har vi også lov at vælge for dem, at de skal døbes - om de så vil pakke den gave ud, som dåben er - og bruge den, det er op til hvert enkelt menneske.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - ja, det er netop vigtigt, at vi døbes ind i et fællesskab! Og det skulle gerne kinne mærkes.

Evami said...

Dåp er en viktig handling for meg: Mine barn er døpt,så får de velge selv når de blir store om de vil konfirmeres eller ikke.
Og du som får være med på denne viktig handlingen i en families liv:) En ære vil jeg tro!

Mia said...

Så kul att dopskjolar går i arv. Trevligt inlägg du skrevet och Charlotte er da et fint navn :)

linsky said...

Dåp ja, fint å lese! :)

Tro Håb og Kærlighed said...

Evami - ja, det er meget fint at få lov at døbe. Ofte bliver vi fotograferet sammen med dåbsfamilien bagefter, og børnene ved jo også, at jeg har døbt dem. Det er sjovt.
Mia - tak, jeg er nu også godt tilfreds med mit navn, selvom det ikke sjældent sker, at vidt forskellige kalder mig Susanne!
Linsky - tak!

Margrethes hus og hage said...

Det var et fint D-tema. Selv er jeg døpt som voksen, og har et babtistisk dåpssyn. Men det er bare en uke siden jeg var fadder for en liten gutt som ble døpt :)

Hilsen Margrethe

Eli Kristin Magnussen said...

Flott D fra deg. Nydelig dåpsfat dere har, veldig spesielt. Dere har en litt annerledes tradisjon vedrørende faddere også - hele menigheten i stedet for noen få utvalgte fra foreldrene :)

Mine barn er døpt, det var viktig for oss. De er frie personer og skal ta sine valg senere i livet selv. Jeg er derfor veldig glad for at min eldste nå skal konfirmere seg i kirken til våren ;)

Flott innlegg og bilder fra deg!

Tro Håb og Kærlighed said...

Margrethe - Ja, det er den samme dåb, uanset på hvilket tidspunkt vi døber!
Eli Kristin - Det er altid dejligt, når de unge selv tager stilling og siger deres eget "ja". Hos os sker det ved medlemsoptagelsen.

Louise said...

Hej Charlotte

Et dejligt indlæg, og vi glæder os meget til vores eget lille datterbarns dåb d.6.12.
Det er dejligt at læse/høre lidt om dåben, og hvad det nu er for en størrelse.
Og ja vi er meget glade for vores dåbsfad af Lange (lokal keramiker).

Vi ses

Knus Louise

Tro Håb og Kærlighed said...

Kære Louise - jeg glæder mig også til d. 6. dec. det bliver en stor dag både for jer og for vores lille kirke!

TorAa said...

Hvor søt du var og er;)

Beklager sen kommentar og innlegg denne uken.
Det er her:
http://toraamusic.blogspot.com/

ps. Om du vil bli med på en liten tur i Frankrike, så bli med oss her:
http://toraa.blogspot.com/2009/10/vacation-report-11-crossing-half-of.html

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak TorAa - bedre sent end aldrig!