Friday, October 30, 2009

Fadervor


Fadervor er mit valg til bogstavet F. Billedet forestiller væggen i den kirke i Jerusalem, der er viet til bønnen Fadervor. Bønnen er skrevet på alverdens forskellige sprog - her på engelsk.
Den autoriserede danske udgave lyder:
Vor Fader, du som er i himlene!
Helliget blive dit navn, komme dit rige,
ske din vilje som i himmelen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
For dit er riget og magten og æren i evighed! Amen
I den nyeste danske Bibeludgave DNA lyder den:
Far i himlen! Lad alle forstå at du er Gud,
lad dit rige blive til virkelighed,
og lad alting blive som du vil have det - her på jorden ligesom det allerede er i himlen.
Giv os det brød vi har brug for i dag.
Tilgiv os det vi har gjort forkert ligesom vi har tilgivet andre. Lad være med at sætte os på prøve, og befri os fra ondskabens magt. For du er Gud, du har magten, og vi vil altid hylde dig. Amen
Men der findes også mindre autoriserede forsøg, som Jokerens:
Fader Vor. Du som styrer i himlen. Respekten er din - jeg er nede med dit rige. Ske din vilje i mit kvarter. Tak for den gode æder, vinen og de smukke mennesker du omgiver mig med. Jeg ved du altid har min ryg, selv når jeg fucker up,
og på samme måde vil jeg altid have mine homies ryg, når de er på skideren, og endda tilgive dem, der kopierer mine cd'er.
Fristelserne lurer overalt i min del af byen, men giv mig styrke, mod og visdom til at forvandle dem til inspiration istedet. Pas godt på dem jeg elsker, dem jeg ikke elsker og selv på dem, som playerhater på mig. For Evigt, der. Amen
Fadervor er en bøn, jeg beder dagligt, som jeg ikke kan huske hvornår jeg har lært, men nok hvornår jeg begyndte at forstå. Jeg har lært den videre til børn, bedt den med gamle, syge, døende, børn, unge og i gudstjenesten. Det sidste er, at jeg er begyndt at "bede den på Kristuskransen", min uundværlige bedekrans, der følger mig nat og dag! F - for Fadervor. men det kunne også have været F for Far eller for Fletcher, min fars navn. Men som jeg måtte konstatere da en kronikkonkurrence engang hed sådan noget som "Alt om min far" - og måtte fylde to A4 sider!!! Det går bare ikke.

27 comments:

Niemor said...

Godt F-valg =)

Anne Thompson said...

:-) Nej, der ville to sider jo ingen steder række! Men Fadervor var et godt valg til F! Jeg bad det i aften med børn og voksne til Halloween tamtam i kirken.

TorAa said...

Dette er jo ganske så sentralt og viktig for vår kultur: Fader Vår

Strikkebesta said...

Fadervår er eit fint valg for bokstaven f, fint formidla, og spennande med kyrkja som er vigd til Herrens bønn:)

Anne-Lie said...

Den bönen har följt mig i många år!

Tro Håb og Kærlighed said...

Niemor - tak for det!
Anne - nej vel? Vi har halloween søndag. Gik jeres godt?
TorAa - Ja, med et Fader Vor er meget sagt!
Strikkebesta - det er en af de smukke kirker i Jerusalem - Fadervor er der i en dansk/norsk udgave, såvidt jeg husker.
Anne-Lie - Fadervor kommer man ikke uden om!

Petunia said...

Alle burde kunne sitt Fadervår, heter det. Og det er virkelig noe med denne bønnen. Et flott F valg!

Eli Kristin Magnussen said...

Fader vår får vi med oss fra barndommen, så den kjenner vi alle :)

Flott F!

Turid Holm Flaa said...

Det er et godt valg av tema. I Norge blir følgende uttrykk brukt: "Man skal kunne sin Fader Vår". Mulig det er ikke helt riktig å bruke en bønn som et uttrykk, men det sier noe om at bønnen har vært noe alle har og burde lære som barn. Men det er ikke helt slik i dag, i og med at det ikke skal være relgion på denne måten i skolen. Ønsker deg en god helg. Masse hilsen Turid

Donald said...

Nu er det jo nok ikke stedet at begynde en kildehistorie som jeg slet ikke har forudsætninger for, men jeg husker at vores religionslærer, præst Stub sagde at det oprindelige fadervor, så vidt som man nu kan spore det, er ganske kort og i al sin enkelhed måske mere passende for den skikkelse, som kunne fortælle historier med en social pointe:

Vor fader!
Giv os i dag vort daglige brød,
Tilgiv os vore synder.
Amen.

Kan du bruge det?

Det er vel en slags meditation over livets vilkår, eller?

Madame said...

Åh det var så fint et valg for dig, Charlotte, og dejligt at læse!

Ha' en god lørdag.

Rimkogeren said...

Fint og vægtigt F-indlæg i ord og med et smukt billede.

Rasmine said...

Den der "Far"-udgave er rystende! I alt fald for mig, for så har jeg hele mit liv misforstået Fadervor. Efter min opfattelse er det for eksempel fuldstændig misforstået at bede om ikke at blive sat på prøve.

I øvrigt kan jeg heller ikke lide den "gamle, nye" autoriserede udgave. Hvorfor skal himlen være i flertal, og hvorfor "ind i fristelse" ...

Den slags har flere gange bragt mig helt hen til randen af at melde mig ud af Folkekirken. Alt det der "vat"! Spørgsmålet er så, hvad man skal erstatte den med - selv om jeg tror, jeg kan gætte, hvad du vil svare ;-)

Hobbygåsa said...

Flott F-valg. Ha en fortsatt fin helg!

Anne Thompson said...

Vores Halloween fest gik rigtig godt. Der var mange børn i fine kostumer.Der var pyntet smukt op, og der var "uhyggeligt" løb. Jeg fik fortalt historien om hvordan Jesus brød dørene op til dødsriget, så vi ikke behøve være bange for døden og det uhyggelige mere. Og på søndag holder vi Alle Helgen igen :-)

Anonymous said...

Fadervår ble endret her i Norge for noen år siden. Det var den gamle versjonen som jeg hadde lært, og da var det uvant når den nye kom til.
Ha en riktig god helg

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - Ja, på den måde er Fadervor noget særligt, fordi den er alles.
Eli Kristin - det er ingen selvfølge længere, så vi må glæde os over, hvad vi har fået overleveret.
Turid - nej det er sandt, at ikke alle længere kan, hvad alle har kunnet!
Donald - godt, at nogen både hører efter og husker:-) I Lukas evangeliet er Fadervor kortere og omtrent, som du skriver.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Tak, ja det kunne ikke blive så meget anderledes - i lige måde!
Rimkoger - tak - desværre er det ikke et selv-taget billede. Jeg havde ikke noget kamera, de to gange jeg har været i Jerusalem.
Rasmine - i den græske grundtekst, som Det Nye Testamenet er oversat fra )de ældste kilder er fra det 2. årh) står der himlene. Det har at gøre med det jødiske verdensbillede, der opererede med flere himle - op til den berømte
7. DNA udgaven er Bibelselskabets nyeste oversættelse. Det er et forsøg på, at rense teksten fra uforståelige udtryk. Det er så ikke altid lige heldigt! Jeg har aldrig været medlem af Folkekirken.

Tro Håb og Kærlighed said...

Hobbygåsa - tak i lige måde!
Anne - det lyder godt. Jeg glæder mig til Allehelgen i morgen og Hallowwen med MUST (det ny MU i STrandby)
qehenne - ja, det er ikke let at ændre, hvad vi lærte som børn!

Ellen said...

Dette er en del av barndomslæren min og den sitter som støpt i meg.

Fint valg av F.

Ønsker deg en fin helg!

karna said...

Spennende F om jeg kan si, vokste opp med mormor som alltid sa Fadervor til kvelds + noen linjer ettpå.

Rasmine said...

Det gamle jødiske verdensbillede er da fuldstændig irrlevant i denne sammenhæng. Ud af Fadervor med himlene!

Nej, jeg kunne godt regne ud, at du aldrig har været medlem af Folkekirken - det var derfor, jeg bildte mig ind, at jeg også kunne regne ud, hvad dit svar på mit spørgsmål ville blive ;-)

Tania said...

Eller Fars pike:-) En viktig bønn som Jesus selv lærte oss å be. Veldig flott valg for F.

(Ps: Jeg klatret ikke på Fyret, kom direkte fra en klatretur i Frankrike, ellers hadde jeg sikkert gjort det;-)

Shalom Tania

Tro Håb og Kærlighed said...

Ellen - det er en gave, at have lært sit Fadervor!
Karna - spændende, hvad det tillæg gik ud på!
Rasmine - jo, men det var nok sådan Jesus sagde (selvom han selvfølgelig kendte hele sandheden om hvordan alting hænger sammen. At Vor Fader bor i Himlene, er vel også et udtryk for at Gud altid er større, end vi kan forestille os - og derfor er en himmel ikke nok!

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - det er ikke nogen hemmelighed:-)
Spiderdama - lidt fars pige er man jo. Kommer du til Hirtshals- eller Skagensfyr er du velkommen til at klatre på vores klokketårn - selvom det nok bare er en "håndevending" for dig:-)

Living next to me said...

JA det var mange versjoner jeg aldri hadde hørt før . Flott F innlegg
F.

Tro Håb og Kærlighed said...

Living next to me - ja, Fadervor er jo en bøn der kan udfordre til nyformulering:-)