Monday, October 19, 2009

Gravhund skal man ha'

Min hund er en ruhåret gravhund, en tæve på 8 år - her hilses der i sommer på Grenens spids. Jeg kan ikke sige, hun lyder navnte "Frue" - men hun hedder det! Navnet fik hun, da hun til dels er en købt for en pengegave jeg fik af menighedens kvinder.
På Donsö i Göteborgs skærgård så jeg dette fine skilt. På en del sprog hedder gravhunden "tax". Der findes tre forskellige størrelser og tre forskellige pels-typer. Læs mere på: www.dgk.dk Egentlig er gravhundene fremavlet til jagt i ræve- og gravlingegrave. De kan blive meget dygtige spor- og svejshunde. Svejshunde er dem, der leder efter anskudt vildt. "Frue" er ikke trænet til noget andet end at være familiens hund. Hun er altid med, når vi går ture - særligt de lange. Ellers har hun sin faste plads inden for hoveddøren, hvor hun kan holde øje med vore bevægelser i huset, og nogenlunde med, hvad der foregår uden for.
Denne gravhund er fra en husfacade i Pragh. Et relief efter mit hoved!
Posted by Picasa

6 comments:

Madame said...

Det var dejligt at læse om Frue :-) Sådan en lille gravhund kunne jeg godt bruge - i går så vi nemlig en elendig ræv i haven, der havde skab og store sår, og en del af pelsen var væk.
Giv Frue et lille klap fra mig :)

Tro Håb og Kærlighed said...

Det skal jeg! Ja, det er ikke godt, når rævene har det sådan. Der skal gøres noget - sikkert med jagthund!

Lappedamen said...

En søt hund du har. Her i Norge kalles den for Dachs. Naboen hadde en Dachs, den gikk alldri utenform tomtens grenser hvis ikke eieren var med. Koselig hunderase.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lappedamen - desværre går "Frue" ind i naboens have. Hun tror, det er hendes :-)

Lene said...

Her har vi en større jagthund, men sådan en gravhund kalder altid på et smil, de er søde :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Jeres hund er med på blog ikke? Den ser dejlig ud - bare lidt for stor for os. Det er så praktisk at kunne tage den under armen, hvis det bliver nødvendigt. Og ja, det er en sjov lille hund.