Saturday, October 3, 2009

Guds lam!


Ved Gudstjenesten i morgen er vi nået til det 4. tema: Guds Lam - Agnus Dei. Hele ugen har vi læst om forsoningsteorier - forskellige måder at forklare Jesu død på korset. Vi må jo give Paulus ret - tanken om at Jesu korsdød er en anstøds-sten for mange mennesker. Det er virkelig svært at forklare eller forstå og ingen af de forskellige forklaringsmodeller fortæller hele sandheden - ja, nogen af dem er forkerte. Med amerikaneren Brian McLarens ord er de forskellige teorier, som vinduer vi ser ud af. Selvom vi ser ud af dem alle, ser vi alligevel ikke hele himmelen. At have teorierne er bedre end at stirre ind i en blank væg eller på et billede, men teorier kan ikke vise os hele himmelen.
Men at Jesus, Guds Søn, blev menneske som mig og døde som jeg skal dø, men også opstod - det tror jeg, og det giver mig håb og mod - for mig selv og for menneskeheden, som Gud elsker. "Børnene (menneskene) er mennesker af kød og blod, og Jesus blev et menneske ligesom dem sådan at han kunne dø. På den måde tog han dødens magt fra Djævelen og befriede dem der hele livet havde været slaver af frygt for døden". Hebræerbrevet 2, 14 - 15, Den Nye Aftale, Det Nye Testamente på nudansk.
Posted by Picasa

5 comments:

Madame said...

Det var meget smukt at læse om, Charlotte, og selv om ikke selv er troende i din forstand, tror jeg alligevel på noget - egentlig tror jeg bare, at vi bruger forskellige ord om vores livssyn. Jeg har i 40 år hørt på ’kirke og tro’- udsendelser i DR og nydt dem alle.

David Kvebæk said...

En ting er himmelen, en annen ting er vinduet vi ser den gjennom. En tredje ting er øynene som ser." Å se, og la andre se" (en omskriving av et visdomsord fra J.Wesley). Du legger velsignet mye flid i alt ditt arbeid, Charlotte.

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak Madame - jeg har lagt et link (det blev så et nyt blog-indlæg) til en P1 udsendelse, hvor jeg fortæller om min tro.
Ja, David - øjet som ser er den tredie vigtige del - sandt!

Lene said...

Og når mennesker deler deres syn og deres kig gennem vinduerne bliver vi klogere, tak for det Charlotte. Og jeg vil nyde i aften at sætte mig hen med høretelefonen og lytte til din samtale med AL :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

God fornøjelse Lene!