Wednesday, October 21, 2009

Lad retfærdighedens sol skinne

Lyset skinner i mørket, og mørket fik ikke bugt med det. Sådan stod der i den gamle Bibeloversættelse af Johannes evangeliet. Lys er forunderligt. Det kan komme fra en elektrisk pære (nu en el-spare), men det kan også være lyset fra solen. Solen, der af nogen folkeslag tilbedes som en gud. Men solen er skabt, som du og jeg og af det samme støv. Og som solens stråler når os og er forudsætning for alt liv, sådan når Gud os gennem det, man i nogen kirketraditioner kalder Guds energier. Når solens stråler filtreres gennem prismer eller farvet glas, så åbenbares en skjult skønhed. Sådan er det også, når Gud berører menneskets liv. "Herre vor Gud, dagen er din, og natten. Lad aldrig retfærdigehedens Sol gå ned for os, men led os til det lys, hvor du bor"
citat fra "Tidebönsboken"

6 comments:

Lene said...

Gode ord at tage med sig. Og tidebønsbogen lyder som en bog, der er værd at have.
Ha en god dag

Madame said...

Det er meget smukt fortalt, Charlotte! Og det med, at en skjult skønhed kan vise sig, synes jeg, man kender fra mange sammenhænge.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - desværre er den på svensk - jeg vil så gerne, at vi kan få den udgivet i Danmark. Jeg har efterhånden oversat en del af den.
Madame - ja ofta taler vi om at lyset afslører snavset ikrogene - men jeg synes det er vigtigere at se skønheden!

David Kvebæk said...

Ja, så sant,så sant. Var det ikke en dansk som sa: "Som solen er for det sorte muld, er sann opplysning formuldets frende!"? Lys er kunnskap og kalles opplysning. Varme er omsorg og kalles kjærliget.
Hvilket vakkert kirkevindu!

Lasse Svensson said...

Mycket vackert uttryckt - av er båda.
Också från Sverige kommer något gott... =)

Tro Håb og Kærlighed said...

David - ja gamle Grundtvig har sat ord på mange vigtige sandheder!
Lasse - tak, javist kommer meget godt fra Sverige. Jeg læser svensk hver dag og henter meget godt! Din blog fx.