Friday, January 1, 2010

Godt nytårti


I de 10 år, der er gået siden milleniumskiftet, er der sket utroligt meget i mit liv. Noget har været tungt og svært, og meget har været dejligt, spændende og fyldt med en ny glæde. Da jeg sad i kirken i nat, kom det pludseligt myldrende i ikke-filtreret rækkefølge:
Siden 1. januar 2000 har jeg:
- mistet min mor
- og min far
- er vore 3 børn blevet studenter
- videreuddannet mig og er blevet "master of divinity"
- besøgt min søster i hendes hjem 3 gange
- har vore 3 børn taget kørekort
- været sygemeldt i et år
- været uarbejdsdygtig noget længere
- set Kebnekajse og vandret "Dag Hammarskjöldleden"
- fået udgivet en prædikensamling
- opdaget velsignelsen ved stilhed
- fejret sølvbryllup med min elskede
- fået "Frue", min ruhårede gravhund
- været i tvivl om min berettigelse i tilværelsen
- lært tidebønnen at kende
- fået nye dybe venskaber
- været i Norge
- været i Sverige
- været i Paris
- været i London
- været i Budapest
- vandret 120 km af Caminoen til Santiago de Compostella med min kære søster
- set "The book of Kells"
- været på retræte på "Berget", hos Skt. Joseph søstrene, ABC-retræter hos Magnus Malm
- er vore 3 børn begyndt på deres studier som: maskinmester, konservatorie-musiker og lærer
- været med til at plante en lille ny menighed i Aalborg
- er jeg kommet med i Levende Vands referencegruppe
- er jeg kommet med i "Skovhuset"
- fået min "Kristuskrans"
- "fundet" min ven Susanne
- døbt, konfirmeret og begravet mange mennesker og viet en del
- tilbragt hundredvis af timer i kirkens "samtalerum" i intens nærvær med et andet menneske
- strikket nogle trøjer
- og tørklæder
- og sokker
- fået mit/vores "FinePix S 5600"
- vandret fra Vodskov til Vadstena (minus den midterste trediedel)
- deltaget i The Oxford Institute (et forum for Wesley forskere fra hele verden, hvor jeg var med som spouse)
- fejret 50 års fødselsdag
- holdt mange retræter
- er blevet blogger
- løbet/luntet en del kilometer (dog ikke nok)
- læst mange gode bøger og et utal af aviser
..........og så nåede jeg ikke, at tænke så meget mere, inden klokken faldt i slag. Men der er selvfølgelig sket meget andet også. Først og fremmest har jeg oplevet megen overbærenhed, godhed og kærlighed fra min familie og de mennesker, jeg lever og arbejder sammen med i menigheden.
Godt nyt årti - og TAK for det gamle! Og for nytårsbuketten fra Katte og Johannes.

7 comments:

Lene said...

Tak i lige måde og som du har jeg mistet min mor i det årti samt min 15 årige niece. Og det med børnene gælder også her :-) De mangler dog stadig at finde den rette hylde arbejdsmæssigt, det håber jeg falder på plads inden for det næste år.

Jeg drømmer om retræte, lange vandreture, så du inspirerer mig til at gøre noget ved det :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

At vore forældre dør, er en ting, men at de unge dør, det er tungt på en anden måde!
Mht. retræte og pilgrimsvandring:"Tålmodighed opnår alt" siger Teresa af Avila.
www.retrate.dk kunne måske inspirere :-)

Thomas Risager said...

Kære Charlotte
Tak for de minutter af de sidste ti år, som vi har tilbragt sammen. Det kan fylde mig med taknemmelighed.

Godt nytår...
Thomas

Madame said...

Og godt nyt årti også til dig, Charlotte!

Det var meget spændende at læse, hvad du fortæller - jeg er meget imponeret over jeres Camino-vandring.

Tro Håb og Kærlighed said...

Kære Thomas - tak i lige måde! Og alt godt til dig og dine!
Madame - ja, det var 10 dejlige dage!

Unknown said...

For meg har "the noughties" vært preget av kriser og avklaring - i identitet, relasjoner og tro. Ndgj tro, har det ikke vært noen krise, men en utvikling og avklaring (som muligheten for å undervise på Överås hjalp til med). Jeg sluttet som prest, en utvikling som var utenkelig ved tiårets begynnelse, men som har vist seg å være utelukkende positiv.
Jeg er blitt bestefar.
Teknologi er blitt viktig - data som skriveredskap, internett og disse sosiale nettverk. Og her er det hyggelig å ha fornyet kontakt med deg :)
Et stort spørsmål ved inngangen til det nye tiår, er om jeg vil være i livet når det slutter! Hvis ikke, vil jeg ha fått svar på ett av de store eksistensielle trosspørsmål - kanskje uten mulighet for å oppleve svaret!
Godt nyttårti til deg og - med ønsker om masser av tro, håp og kjærlighet!

Tro Håb og Kærlighed said...

Ivan - tak! Du har ret, vi har svært vedat forestille os, hvad de næste 10 år kan bringe. Vi kan drømme og håbe, "men ét jeg ved, mit liv er i Guds hænder, og Gud er evig kærlighed"