Friday, February 12, 2010

U for UNDERVISNING


....idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se jeg er med jer alle dage indtil verdens ende."
Med de ord afslutter Matthæus sin fortælling om Jesus. Dermed er en del af de opgaver, eller den mission, Jesus efterlod sig, givet. I kirken er undervisningen en naturlig del af arbejdsrytmen. Vi underviser børnene i 3. klasse, i det vi kalder Klub3. Konfirmanderne går i 7. klasse, og en time hver uge samler vi dem i kirken, indtil de overhøres Palmesøndag. Lægprædikanterne undervises bl.a. i Bibelkundskab og prædikenlære. Derudover er der Bibeltimer og andre enkeltstående arrangementer, hvor der oplyses, forklares, belyses, udfordres og deles.
Også i prædikenen kan der være elementer af undervisning. Ud over den undervisning vi præster giver, er det naturligvis også nødvendigt stadigt at lære. Heldigvis bliver man aldrig færdig med det. Ofte foregår det gennem egen læsning, andre gange på et kursus. - Som Ordsprogenes bog siger: "Den forstandiges hjerte erhverver kundskab, de vises øre søger kundskab" (der er kun billeder af, at Jørgen underviser, fordi jeg tager billederne)
Posted by Picasa

22 comments:

Madame said...

Sikke en god idé at tage ordet undervisning, Charlotte - billederne viser så fint, hvordan det kan forgår. Og jeg ser jo med glæde, at børnene tegner :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, det gør de! Det er nemlig en rigtig god måde at lære på.-)

Maria said...

Mycket bra inlägg till dagens tema. Själv hade jag inte en tane på undervisning:)
Ha en trevlig helg!

Marita said...

En meget god U.

Og at ukrudt og ugress er det samme, visste jeg ikke, men du har helt rett. Vi har et uttrykk i Norge som sier: Ukrutt forgår ikke så lett. Og nå har jeg skjønt hva det betyr!

Maria said...

Jag kommer ihåg när jag gick i söndagsskolan, det var roligt. Man fick rita, måla och även spela lite teater. På så sätt lärde man sig mycket om det som står i bibeln som liten.
Fint val till veckans bokstav.
Trevlig helg!

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria - et og andet skal vi alle lære os!

Tro Håb og Kærlighed said...

Marita - det er sandt nok, at ukrudt ikke forgår så let. Det er vi nogen, der er taknemmelige for!

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria - søndagsskole har vi også hos os. Og jeg husker også min egen søndagsskoletid. Det var en spændende måde at være sammen med voksne, der læret os om Gud!

Tania said...

Undervisning er viktig! Flott bidrag til U:-)
Ha en god kveld!

Vilt og vakkert said...

Heisann!
Absolutt ikke ukjent tema!
Hadde kunsthistorieundervisning i går, men det var like mye bibelhistorieundervisning med helegenbilder, visitasbilder, bebudelsesbilder osv med lydhøre elever. Da er det fantastisk å være lærer!

Tro Håb og Kærlighed said...

Spiderdama - tak, og god weekend! -jeg er spændt på løsningen på din lille gåde:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Vilt og vakkert - ja, det hele hænger jo sammen:-) Det er skønt både at lære og at lære fra sig!

Rimkogeren said...

Som altid spændende at læse.
Tak for dit digt på min blog.
Jeg kommer til at tænke på en tysk forfatter Wolfgang Borchert, døde 26-27 år gammel i 1947 (?)
Han siger et sted: "General, dit bombefly er mægtigt, men det har en fejl, det kræver en pilot!" og senere "Soldat din magt er mægtig, sig nej!"

Petunia said...

Undervisning er et bra U tema og et viktig tema!

Tro Håb og Kærlighed said...

Rimkoger - ja, det er sandt! Og hvem var det der sagde: "Tænk hvis man lavede en krig - og ingen kom?"

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - meget vigtigt. Jeg glæder mig over, at min datter er begyndt på lærer-seminariet!

Henny said...

Det var jo oplagt at vælge undervisning til bogstav u. Jeg er lærer, og havde ikke end tænkt på det!

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - nogen gange er det, det er tættest på, sværest at se:-)

Unknown said...

godt U :)

Tro Håb og Kærlighed said...

Louise - tak:-)

TorAa said...

Du griper fatt i det viktigste av alt.
Sier ikke mer om den saken;)

Tro Håb og Kærlighed said...

TorAa - du behøver heller ikke sige mere:-)