Saturday, April 17, 2010

A for ANDAGT

Så begynder vi forfra på alfabetet. A for Andagt! Ordet kommer af det tyske "andenken" - tænke på, overveje. Andagt er en pause, kortere eller længere. Rammen er vigtig: et sted, som min stol under ikonerne - og stilhed. Man kan skabe et mentalt rum at holde andagt i, men et fysisk sted er bestemt en hjælp.
Min "Tidebønsbog", med Bibellæsninger og bønner til hver dag i ugen, morgen, middag, eftermiddag og aften, er også med til at sætte eftertanken i relief. Men andagt er mere end stilhed og eftertanke. Det er at se sit liv og sin dag over sammen med Gud - ærligt og kærligt.
Posted by Picasa

15 comments:

Rasmine said...

Jeg blev lidt nysgerrig, fordi jeg forbinder ordet tidebøn med katolicismen. Katolikkerne er sikkert ikke ene om at have dem, men jeg forbinder dem slet ikke med protestantisme. Så jeg googlede - og fandt ud af, at en baptistpræst (Søren P. Grarup) faktisk har udgivet en bog med tidebønner, der startede som en personlig bønnebog. Er din også en, du selv har sammensat til personlig brug, eller er den mere "officiel"?

Petunia said...

Hyggelig at du henger deg på igjen, Charlotte!!
Jeg har aldi tenkt over hva selve ordet "andakt" betyr og på en måte ble det en liten aha-opplevelse for meg for ordet er jo så dekkende.
På Nrk (Norsk Rikskringkasting/Radio for hele Norge) har de andakt hver morgen kl 08:20 og alt etter hvem som har den, synes jeg den er veldig fin å få med seg som en god start på dagen. Mange av dem som holder andakten, er flinke til å fortelle og belyse tema som er bra for ettertanke - også for oss som kanskje ikke er personlige kristne.
Det blir som du skriver; en pause for ettertanke...
Klem fra Petunia

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - Tidebønnerne har altid eksisteret i kirkerne, de ortodkse kirker, den romerske og den anglikanske. Grundstammen er Davids salmer og de tre lovsange i Lukas evangeliet: Zakarias', Marias og Simeons. I de protestantiske kirker har tidebønnen ikke haft plads, men med fx. retræte-bevægelsen vinder det langsomt indpas. Jeg har flere tidebøger men bruger mest den viste lille "Tidebønner" fra Boedals forlag. Det er også den jeg (oftest) introducerer, når jeg holder retræter i Skovhuset. Der kommer en ny bog, som bl.a. har biskop Steen Skovsgaard som medudgiver, og der er kommet en keltisk "Du er min ø havet" også på Boedal. Selv drømmer jeg om at oversætte og udgive min svenske tidebog, der dækker 4 uger. - Nå, det blev et længere indlæg - du ramte en passion!

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - Jeg havde ikke bestemt mig for at fortsætte - men det har været en dejlig øvelse hver uge, så ja, jeg er med igen. Tak for dit arbejde med legen.
Andagterne i radioen er for mange mennesker en lille fast og god rutine - netop eftertanken/pausen i hverdagen. Og det er, som du skriver for alle uanset tro.

Madame said...

Hvor er det dejligt, at du er med i denne nye runde af ABC'en Charlotte! Du gør mig hver gang klogere på religion og på kristendommen.

Henny said...

Det var interessant med en uddybning af ordet "andagt" og dets rod og betydning.

Rasmine said...

Tak, Charlotte. Jeg skal have set på noget af alt det, du nævner. Jeg tror nemlig, at der kan være en del at hente uanset ens personlige indstilling til religion. Måske især for sådan en som mig, der ikke rigtig kan finde ud af, hvor jeg hører hjemme, eller om jeg overhovedet hører hjemme nogen steder.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - jeg tror naturligvis, du hører til - men det er spændende hvor:-) Alt godt i din søgen!

Melusine said...

Jeg var ikke klar over ordets betydning, det gir mening til denne kirkelige handlig - og en liten aha opplevelse for meg :)

Tro Håb og Kærlighed said...

Melusine - godt, at ordet andagt giver mere mening.

Miriam Elisabeth ツ said...

Flott!

Tro Håb og Kærlighed said...

Mia - tak!

Turid Holm Flaa said...

Andakt er et godt ord, og lenge siden jeg har hørt bli brukt. I min oppvekst var dette ordet og selve andakten mye benyttet. Tenker det er godt med den roen det gir. Ønsker deg en god uke.

Tro Håb og Kærlighed said...

Turid - ja åndehuller har vi alle brug for - andagten er en af mine. Alt godt til dig!

qehenne said...

Så koselig at du ble med på denne runden også. Jeg har satt pris på dine innlegg.
Andakt er stillhet og ettertanke. akkurat stillhet og ettertanke er berikende, og tiltrengt. Selv om jeg ikke tror på at det finnes noen Gud eller andre fenomener, mener jeg det er noe godt som styrer oss og akkurat stillhet og ettertanke er berikende, og tiltrengt uansett tro!