Sunday, May 2, 2010

D for Dagligt brød


Giv os i dag vort DAGLIGE BRØD - Sådan beder vi i bønnen Fadervor. I Danmark er daglig brød = rugbrød. Det er lykkedes mig at få gang i rugbrødsbagningen igen. Der er mange meninger om, hvordan man bager et godt rugbrød, for mig fungerer den gode gamle opskrift fra Uffe Gaarde:

Surdej opløses i 1 1/2 l lunkent vand + 35 gr groft salt.

Heri røres: 600 gr. skårne rugkerner, 150 gr groft rugmel, 750 gr. hvedemel (gerne groft - jeg tager ofte ca. 300 gr. grahamsmel) I dejen røres også lidt hirsefrø, hørfrø og solsikkefrø. Dejen røres godt sammen og hviler 12 timer.

Herefter tilsættes 1/2 l vand og 1 kg groft rugmel. Surdej tages fra!

Dejen hældes i to store rugbrødsforme og hviler i to timer. Jeg kommer bagepapir i formene.

Herefter bages brødene på nederste rille: 60 min. ved 100 grader, 90 min. ved 175 grader og 90 min. ved 0 grader. Når brødene er taget ud af formene pensles de med koldt vand og står natten over inden de kan skæres.
Og sådan kunne en daglig bordbøn lyde:
Herre, du er rig og stor,
dækker gavmildt for os bord.
Hjælp hvor der er sult og nød
giv os alle dagligt brød

Posted by Picasa

24 comments:

Annettes space said...

Ja der findes næppe noget så godt som friskt hjemmebagt rugbrød :-))

Maria G said...

Hembakat bröd i alla dess former är sååå gott!
Blir faktiskt lite sugen på att baka nu efter att ha sett ditt inlägg :)
Trevlig helg!

Helle K. said...

Hjemmebagt rugbrød er bare det bedste :)

Madame said...

Åh, så fint fundet på, Charlotte! Og tak for din spændende opskrift - den må vi prøve hjemme hos os :-)

Anne Thompson said...

Hmm, ja, det er jo svært at forstå at man i andre lande (som min kære mands) kan have andet dagligt brød end rugbrød..... Godt D!

Tro Håb og Kærlighed said...

Anettes space - helt enig!

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria G - jeg holder også af alle slags hjemmebagt - rugbrød er en klasse for sig!

Tro Håb og Kærlighed said...

Helle K - det er ikke til at stå for!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Jeg har prøvet andre,men denne holder!

Tro Håb og Kærlighed said...

Sommertid - rugbrød og bøgeskov er mange danskere enige om at savne, når vi er langt væk hjemmefra i længere tid!

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - vi ved jo, det kan være svært for mennesker opvokset i en anden kultur at sætte lige så stor pris på vores hjemlige spiser - men der er nok også ting i deres lande, vi ikke ønsker os hver dag.-)

Anonymous said...

Åh, jag blev hungrig...
Fint inlägg och fina bilder :)
Mvh Halina

Julia said...

Mmmm.. Ingenting er som hjemmelaget rugbrød
-Selv for en nordmand! Vi spiser kún hjemmelaget.

Ha en god helg :)

David Kvebæk said...

Takk for rugbrødoppskriften, og for tankene rundt bønnen: "Gi oss i dag vårt daglige brød". En eldre kvinne spurte meg om jeg vet hvorfor Jesus tilføyde:
"Forlat oss vår skyld--". En gammel venn fikk i går en pris på 10.000 kroner. For dem skal han kjøte 100.000 pitabrød til de fattigste barna i Kairo. Bønnen lever.

Tro Håb og Kærlighed said...

Kære David - også jeg har tænkt over, at de to bønner i Fadervor står lige efter hinanden - i samme åndedræt, så at sige!

TorAa said...

Ja, tenk om alle kunne få sitt daglige brød. Da ville vi fått en bedre verden.

Bling - our elf on the shelf said...

Dette så utrolig godt ut. Vet du??? Jeg har aldri bakt brød, 32 år gammel har jeg kun kjøpt eller fått av min mor eller bestemor *flau*
Jeg er veldig glad i grovt brød, men vi kjøper det ikke ofte nok da ungene nekter å spise brød med hele korn *sukk*

Tro Håb og Kærlighed said...

TorAa - ja, at kunne spise sig mæt hver dag er en menneskeret!

Tro Håb og Kærlighed said...

SiwAina - for mig er det ren afslapning at bage:-) Men det er nok ikke let at få børn vænnet til grove brød, hvis de ikke har lært at holde af det fra små!

Petunia said...

Det ser himmelsk (!) godt ut! Takk for at du deler:)

Henny said...

Rugbrød er godt, det skal man helst have noget af hver dag. Jeg har bagt rugbrød tidligere, men det er nu ligesom om jeg er faldet af på den med alt husligt de sidste 10-15 år, hvad det så end kan skyldes. For meget tid bag skærmen, sandsynligvis. Heldigvis kan man også købe godt rugbrød i dag.

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia -Tak :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - jeg slapper af med bagningen, det er ren terapi for mig!

Stine said...

Det er litt morsomt at det er så stor forskjell på tradisjonene i to naboland. Rugbrød finnes nesten ikke i Norge, og når man finner det så er det som regel av dansk opprinnelse.