Saturday, June 19, 2010

J for JESUS

J for JESUS. Det er ikke let at vælge billede til dagens indlæg. Der findes masser af billeder af Jesus, men de kan ikke vise, hvem Han er. Jeg tror ikke, jeg er det eneste menneske, der kan have for mange naive søndagsskole-Jesus-billeder i hovedet - for slet ikke at tale om Thorvaldsens hvide Kristus-figur fra domkirken i Kbh. Når jeg mediterer over Det Nye Testamentes tekster om Jesus, står disse billeder ofte i vejen. Det plejer at hjælpe, at give ham en rød t-shirt og et par cowboybukser på, når jeg skal forestille mig min Herre, der helbreder, underviser, går på vandet og sidder til bords med hvermand. Jeg har valgt en ikon som illustration, for ikonerne vil jo netop vise, hvem Jesus er, og ikke hvordan han ser ud. I det Gamle Testamente er der forbud mod at gøre billeder af Gud. Men da Gud selv er blevet et med skaberværket i Jesus, kan vi naturligvis af skaberværket gøre os billeder af, hvem Gud er. Ikonen er på ingen måde en afgrænsning eller fastholden af Jesus. Ham, som døden ikke kunne holde fast, kan naturligvis ikke begrænses af nogen! Han kan kun elskes og æres.

4 comments:

Madame said...

Det er et meget smukt billede - og det helt rigtige ord til dig i denne uges ABC.
Ha' en dejlig søndag, Charlotte!

Petunia said...

Det er jo slik vi tenker at Jesus så ut. Som en vakker mann med halvlangt hår og skjegg.
J for Jesus passer jo bra for dine ABC tema.

Henny said...

Jeg husker et stort sepiabillede af Thorvaldsens Jesus fra mine bedsteforældres hjem. Jeg kan godt forstå, at sådan et billede kan forstyrre meditationen.

David Kvebæk said...

Takk at du valgte Jesus. Du har så rett. En masse bilder står i veien når vi forsøker å se ham under våre meditasjoner. Jeg har malt flere Jesusportretter, men hver gang er det en kamp. For det første misliker jeg sterkt at han ikke vil se på meg. For det andre blir jeg redd når han gjør det. En gang spurte jeg ham:"Hvorfor ser du ikke på meg?" Han svarte. "Jeg har det som deg, jeg ser deg best med lukkede øyne!"