Monday, July 5, 2010

L for LØVEN

L i alfabet-legen er LØVEN Aslan. Den britiske forfatter C.S. Lewis har blandt mange andre bøger skrevet de 7 bøger om riget Narnia, hvor LØVEN Aslan viser sig for de menneskebørn, der får lov at opleve fantastiske eventyr blandt kæmper, talende dyr og dværge, og hvor de kæmper mod Den Hvide Heks. Jeg læste alle bøgerne på svensk på vores bryllupsrejse for 29 år siden. Siden er de kommet i flotte udgaver på dansk, sidst har jeg købt en stor samlet udgave med originaltegningerne. Nogle af bøgerne er filmatiserede, den om "Prins Caspian" er rigtig god. Lewis er blevet spurgt, hvem LØVEN er, og hans svar var: "Jeg tror, du kender ham, en løve, der er som et lam!". - I Johannes Åbenbaringen står: "LØVEN af Judas stamme, Davids rodskud, har sejret, så han kan åbne bogen og dens syv segl. Og jeg så et lam...det så ud som slagtet."
Posted by Picasa

8 comments:

Anonymous said...

Jammen er ikke våre valg vagt beslektet... selv valgte jeg løvens tenner, eller løvetann, som den også heter :)
Fin tekst!

Louise Aaen said...

yes - Aslan minder om en jeg kender. fint L. kh Louise

Tro Håb og Kærlighed said...

VIILHVILE - ja, med løver har de jo begge at gøre:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Louise - jeg er sikker på, vi tænker på den samme!

Melusine said...

Jeg leste hele denne serien da jeg var liten, og sammen med ungene har jeg kost med med den enda en gang. Da jeg spurte mine små hvem Løven lignet, ble de ikke så overrasket over svaret :)

Tro Håb og Kærlighed said...

Melusine - det er dejlige bøger for børn og voksne.

Petunia said...

Så flott tolkning på L!
Jeg har ikke lest bøkene, men har hør dem som hørespill på radioen og lekset det!
Som i alle eventyr er det linker til de virkelige liv også i disse bøkene.
Jeg har faktisk sett filmene som kom for noen år siden og ble postivt overrasket:)

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - det er fantastiske bøger! Du har måske noget til gode. Men filmene er også fine.