Monday, November 8, 2010

nips-samlingen!

Min sættekasse har fulgt mig i mange år. Jeg er rigtig glad for den. Den stammer fra et trykkeri og har været fyldt med bly-satser, men nu indeholder den en masse små nipsting, der har betydning i mit liv. Der er en sang fra min mors konfirmation - skrevet på en lang strimmel og rullet sammen - der er en rangle fra min mor var baby, og hundetegnet fra min barndoms hund "Plim". Der er et bryllupsbillede af "os to" og en samling krukker og vaser fra den lille pottemager, som en gang havde en stand i Tivoli. Der er masser af mønter fra lande, jeg har været i, og sjove gaver venner har haft med hjem fra ture. Der er biler og andet legetøj og en lillebitte porcelæns-frø, jeg har fået af en ven, der ville kurere mig for min frø-fobi. Der er Dalar-heste, en mini-Bibel og en DSB-billet fra Halskov til Knudshoved, pris: 28 kr, en svensk badge med en rød knyttet næve formet som Chile og ordene: "Kampen går vidare, Chile-kommitten". Så er der frimærker, bl.a. et med Nyboder, hvorpå man kan se Jerusalemskirkens tårn - så vidt jeg ved, er det den eneste gang, en Metodistkirke findes på et frimærke. Hvis ikke jeg havde haft sættekassen, ville det meste være forsvundet for længst. Nu hænger det på væggen i mit nye værelse.



3 comments:

Lene said...

En firkant fyldt med minder
En firkant som skaber glæde hos sin ejer.
En firkant som får tiden til at standse et kort øjeblik.
Ha en god tirsdag :-)

Madame said...

Den er vel nok smuk, Charlotte - jeg får lyst til at gå på opdagelse i alle de små rum med minder og finurlige ting.

Anne Thompson said...

Sådan en sætterkasse har jeg også :-) Det er sjovt, at høre lidt om indholdet! Tænk alle de små historier, som har betydning, som ellers ville glide væk uden man ville lægge mærke til det.