Monday, November 29, 2010

X - Andreas-dagen

"Andreas sagde til sin bror: Vi har mødt Messias, det betyder Kristus." Sådan fortæller Johannes om den discipel, der har givet navn til den sidste dag i november. Andreas var først discipel, eller elev af Johannes Døber, men da Johannes så Jesus og blev klar over, at han er den, vi alle længes efter - nemlig Gud selv, der vil være menneske sammen med os, så viste han sine egne elever videre til Mesteren! Og Andreas hentede sin bror Peter og introducerede ham for Jesus. De blev begge ledere i den første kirke.Og som de fleste af Jesu disciple, blev de henrettet. Andreas døde på et X-formet kors = et Andreas kors. Han døde netop d. 30. november. Datoen er derfor hans "Himmelske fødselsdag", den dag, hvor han "fødtes ind i det nye liv i Himmelen".På Andreas-dagen kan vi særligt tænke på og bede for vore familier. Mosaik-vinduet er fra Linköping domkyrka.

7 comments:

Lene said...

Så blev jeg klogere igen af at læse her :-)
Jeg vidste ikke, der var noget, der hed et Xkors og undrede mig over din kobling af X og Andreas :-)
Jeg er helt bagud med læsning, I er da virkelig i venteposition lige nu, det bliver spændende.
Ha en god tirsdag.

Tro Håb og Kærlighed said...

Jeg drømmer om fødsel hver nat!

Madame said...

Og jeg blev også klogere, lige som Lene - og det er dejligt at blive :-)

Anne Thompson said...

Heller ikke jeg vidste at der var noget, der hed Andreas' dag. Men kan godt lide at det var hans bror, han først tænkte på!
Glæder, mig til at høre når "drømmen" bli'r virkelighed!

Rasmine said...

Jeg vidste det godt, men kun, fordi jeg ikke kan stå for kilt og sækkepibe, og Andreas er Skotlands skytshelgen. Det er jo derfor, det skotske flag er et hvidt Andreas-kors på blå bund.

Det der vindue fra Linköping, er det din egen association, eller er det faktisk meningen, at man skal komme til at tænke på Sankt Andreas, når man ser den slags vinduer i en kirke?

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - du hører fra mig!

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - Skotland og Andreas høre sammen! Hvis du ser nærmere på billedet fra Jönköping, så kan du læse noget af teksten under korset! Kirken har tidligere været viet til netop Andreas, og det er til minde om ham, at vinduet med korset er sat op.