Wednesday, January 19, 2011

Dette indlæg er tyvstjålet fra Face Book

Det er skrevet af
Af Jan Kornholt, som er præst i Baptistkirken:

Dette billede af Jesus hænger på mit kontor: "Den Foruroligende Ælling" af Asger Jorn. Midt i den overkommelige tilværelse vi selv skaber med komfort, idyl og kontrol der kommer Gud til os gennem den foruroligende Jesus. Han kom også som en "ælling" - en sårbar og magtesløs nyfødt prisgivet andres barmhjertighed og ondskab. Han forstyrrer vores fred, fordi han kommer med et nyt liv fuld af kærlighed og risici. Et liv der ikke passer ind i vores "stilleben" fordi det netop er NYT og i bevægelse og udfordrende. Jeg er ikke i tvivl, jeg følger den foruroligende ælling/Jesus ud af billedet ud i landskabet som herefter for altid vil være forvandlet.
For mig var læsningen af Jans indlæg ganske særlig, da jeg netop var kommet hjem efter en aften i vores kirke i Aalborg, hvor Louise-"Smil Gud elsker dig" se hendes indlæg: kaffe-i-guds-rige havde fortalt om Jehovas vidner. Vi havde netop set deres pastelfarvede glansbilleder af idylliske familier på skovtur i det grønne - der drikkes kaffe, mens Jesus i gulddragt ser til ude fra verdensrummet.
Jeg vælger Ællingen! Til hver en tid! Tak Jan.

5 comments:

Rasmine said...

Jeg kan ellers ikke fordrage det billede - og der forlyder da heller ikke noget om, at Jesus var helt utroligt hæslig, vel? Men du har ret, det er en pragtfuld fortolkning! En glansbilled-Jesus hører ingen steder hjemme. Som regel foretrækker jeg den gyldne middelvej, men i dette her tilfælde vælger jeg en vej, der er noget tættere på ællingen end den er på glansbilledet.

Anonymous said...

Det var dog en skøn tolkning af Jorns billede :-)

Anne Thompson said...

Også mig! Alene tanken om sådan en skovtur gør mig nervøs ved tanken om at komme til at vælte kaffekoppen. Forunderligt nok slapper jeg mere af ved tanken om en foruroligende ælling, der har vigtigere ting at gå op i, end om tingene ser pæne ud! :-)

Madame said...

Sikke et vidunderligt billede af Asger Jorn - det har jeg aldrig set før. Og Jan Kornholts ord giver det en særlig dimension - og ja, bestemt også dine, Charlotte!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.