Saturday, January 15, 2011

Elling kirkegård

Elling kirke er den gamle kirke i sognet. Det er her på kirkegården, vi begraver vore døde. For år tilbage gik man bag den hestetrukne rustvogn fra Strandby og til kirkegården. Der har været forsøgt etableret kirkegård i Strandby, men jorden er alt for sandet. Nu kører vi i biler efter kisten, hvis vi altså skal på kirkegården. Efterhånden er det ikke ualmindeligt, at vi har jordpåkastelsen i kirken, hvorefter vi sætter kisten i bedemandens bil. Kisten køres til krematoriet, og tilbage kommer efter nogen dage, en tung urne med afdødes aske. De nærmeste pårørende samles for at sætte urnen ned. Men i dag fulgtes vi mange mennesker helt til en grav. Et langt og godt liv blev afsluttet med ordene: "Af jord er du kommet - Til jord skal du blive - Men Jesus Kristus vor Frelser, skal opvække dig på den yderste dag!"
Posted by Picasa

4 comments:

Madame said...

Det er et meget smukt billede, du har taget af kirken med kirkegårdsmuren omkring. Jeg bliver helt bevæget, når du fortæller om ceremonien i går, om vores gamle tradition.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - det er stort, at få lov at begrave.

Lene said...

Jeg havde egentlig ikke tænkt over det før nu,men jeg har egentlig ikke været til mange begravelser, men dem jeg har været til, har de fleste været begravelser og ikke bisættelser.
Begravelse og efterfølgende kaffe, så får man sagt ordentlig farvel efter min mening.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - efterhånden har vi mange bisættelser. Men det er ikke længe siden, vi næsten udelukkende havde begravelser. Begge mine forældre blev brændt, det vil jeg også selv. Det er to forskellige måder at tage afsked på.