Saturday, April 23, 2011

Langfredag

På engelsk hedder dagen "Good friday" - gode fredag. Dagen er lang, fordi tiden altid går langsomt, når den er fyldt med angst, smerte og ondskab. Men dagen er også god, fordi det er dagen, hvor der bliver banet vej mellem Gud og mennesker for evigt. Intet kan skille os fra Guds kærlighed, selv ikke døden, som ellers har det sidste ord og den sidste latter i enhver historie og i alle liv. Efter dagens gudstjeneste gik vi som altid til kirkegården for at tænde lys på mine forældres grav. Senere spiste vi lam med sønnerne, svigerdatter og barnebarn. Dagen sluttede med en ny Langfredags-film. Vi holder ellers af at se "The Mission" eller "Schindlers liste" langfredag. Men da jeg var med konfirmanderne på Blå mandag, fandt jeg den nye film "Om guder og mænd" i den katolske boghandel i Göteborg. Filmen er lige kommet op i biografen i Aalborg, og jeg havde planlagt at se den der - men nu købte jeg den i stedet.
 Filmen handler om et lille kloster i Algeriet. Munkene lever i harmoni med den lille by, hjælper den lokale muslimske befolkning med lægehjælp, skrivearbejde og hvad de ellers behøver. De kristne munke studerer Koranen og respekterer andre menneskers tro, selvom de selv lever i et inderligt kærlighedsforhold til Jesus - eller måske netop derfor! På et tidspunkt i 90'erne blev der afholdt valg i landet, de ekstreme muslimer vandt, men regeringen ville ikke anerkende valget og nægtede at overdrage magten. Det udløste en borgerkrig - den lokale befolkning, alle udlændinge og naturligvis også de franske munke blev truet og mange myrdet. Filmen viser munkenes forsøg på at træffe den rette beslutning - skal de blive eller tage tilbage til Frankrig. Den skildrer deres daglige liv med bøn og arbejde. Det er en meget betagende film, som jeg er glad for at eje. En Langfredagsfilm med en særlig betydning for mig, fordi min søster og svoger og deres to små børn i netop denne tid måtte flygte fra deres missionsarbejde i Algeriet.

5 comments:

Anonymous said...

Lyder som en langfredag med tid til det hele - minder, samvær, eftertænksomhed, stilhed, hygge.
Der er lys forude - ha en rigtig god påske :-)

Madame said...

Tak fordi du fortæller om filmen "Om guder og mænd", Charlotte - den var helt forbigået min opmærksomhed, men den må jeg absolut se!

Lene said...

Lyder som en film, som jeg ville nyde at se herhjemme. Godt at din familie kom væk, for jeg går ikke ud fra at det er nu, men før de kom til USA.

Anne Thompson said...

Hvor lyder det dejligt at I har særlige film til dagen! "Om guder og mænd" havde jeg slet ikke hørt om, men det lyder sørme god og spændende! Selv har jeg købt Babettes gæstebud til påsken i år - men den var nu til Skærtorsdag :-)

Palle said...

Det lyder som en fantastisk film. Den skal helt klar ses. Tak for tippet. I øvrigt er Schindlers liste også en fantastisk film, der varmt kan anbefales :)

Påskehilsen

Palle
København restauranter
http://københavnrestauranter.dk/