Saturday, June 4, 2011

Skovgaard i Viborg

I dag var vi så på menighedstur til Viborg. Det blev en eksklusiv lille skare, som drog på tur i 2 biler. Vi havde en dejlig dag. Første stop var Domkirken, hvor vi fik en fin rundvisning af en lokal guide. Kirken er jo dekoreret af Joakim Skovgaard, og jeg er helt vild med den måde han fortæller Bibel-historie. Bagefter var vi i Søndermarkskirken for at se den og Hærvejstæppet, som vi tidligerer har hørt om i Café Qvindfolk. Dagens billeder er fra Skovgaard museet, hvor både Joakim, hans far og to søskende er repræsenteret. Vasen, eller krukken her er af Joakim, den er dekoreret med en pløjende bonde og mågerne, der følger ploven. Dansk jugend-stil, når det er bedst


Til sidst en lille hilsen til husbond i North Carolina, der studerer Wesley og Grundtvig!

4 comments:

Rasmine said...

Ja, Viborg domkirke ER imponerende, men som jeg forklarede i et indlæg for længe siden, bryder jeg mig ikke særligt om den http://rasminesrasteplads.blogspot.com/2008/12/mrke-lys-og-en-sang-i-mol.html.

Grundtvigbusten lagde jeg ikke mærke til, men den ligner næsten til forveksling den, de har på Det Kgl. Bibliotek, hvor jeg har været ansat engang. Internt hed den Spejlægget :-)

Madame said...

Sikke vidunderlige billeder fra Skovgaard Museet - jeg har ikke før set dette stentøj, men farver og motiver er enestående smukke!

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - ha -det var dog et rammende øgenavn til NFS! Det findes på Skovgaard museet, og der findes flere! Jeg er vild med Viborg domkirke. Det slog mig, hvor vigtigt det bliver for kommende generationer, der ikke kender deres Bibelhistorie, at kunne se Skovgaards "tegneserier". Som kirke, er den heller ikke min favorit. Jeg er faktisk meget glad for den, jeg er ansat i!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - jeg kunne slet ikke stå for den smukke vase!