Sunday, May 13, 2012

Mission igen

Her ser du en af vores pigepatruljer, Flamingoerne. De præsenterede i dag resultatet af deres eget arbejde med at indsamle penge til Vandprojektet i Congo. Pigerne har skaffet over 4000 kr!

 Dagen begyndte med gudstjeneste med afrikanske rytmer, udklædte præster og springvand i kirken. Bagefter gik vi syngende ud af kirken og ind i de tilstødende lokaler. Derfra kunne man deltage i forskellige aktiviteter - fx.styrkeprøver, vandstafettter og perlearbejde.
 Maden var der gjort meget ud af. Et hold havde lavet afrika-inspireret middag - kylling og tilbehør. Til dessert var der pandekager med frugt-spid.
 Så blev det tid til at høre om vandprojektet. Anders Flinck er manden bag det tekniske. Han tegner og udregner sammen med de lokale afrikanere. Man samarbejder via mobiltelefon og skype. Et hold frivillige betaler egen rejse og ophold i sommer, hvor de sammen med de lokaler installerer vandrør og pumper. Det er det mest avancerede vandpumpe-system i Katanga-provinsen (som vist er på størrelse med Frankrig)
 John var også med og fortalte om sin del af arbejdet, der består i at svejse - og lege med børnene! Anders viste os en statistik over, hvor drastisk sygdomstilfældende var faldet, i de byer hvor holdene tidligere har installeret rindende vand. De har næsten udryddet tyfus og diare, der ellers hele tiden plagede op mod 1/10 del af byens befolkning.
Alt det her betyder noget særligt for mig. For efterhånden mange år siden boede min søster og svoger på missionsstationen, hvor det hele begyndte. Og de havde kun vand og strøm ganske sporadisk. Men nu er der forøget livskvalitet til tusindvis af mennesker.
I alt samlede menigheden og spejderne over 16.000 kr ind til vandprojektet. Men der skal bruges meget mere.
Der bliver en kort blogpause - et par dage, tror jeg, mens ældste søn lægger mine ting ind på den nye Mac. På gensyn!

2 comments:

Madame said...

Det var meget spændende at læse om, Charlotte! Får mig til at tænke på en af mine kolleger, der for mange år siden samlede ind til at få rindende vand og brusere i en børnelandsby.
God blogpause!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - det er spændende med alle de forskellige initiativer, der er igang i det stille. Nu tror jeg, min pause er slut. Min søn har sat Mac'en op, så nu gælder det bare om at lære den at kende:-)