Tuesday, July 24, 2012

Gammel Skagen

 Datterbarnet havde sat os stævne i Gammel Skagen sidst på aftenen, fordi det er lidt uden for lands lov og ret og offentlige transportmidler. Dagen har hun tilbragt med gode venner fra studiet - efter først af have været på job i hjemmeplejen.
 Skagenklit er et af de gamle hoteller, som ligger helt i vandkanten. Jeg holder af det smukke hus - det ligner noget fra min barndoms billedbøger. Det er nu timeshare, men var oprindelig badehotel, opført i 1912, tegnet af Jesper_Tvede. Hvordan mon det ser ud inden i?
 Der er mange spændende bygninger.
Og den lille gamle kirkegård er altid et besøg værd. Her har de ikke problemer med ukrudt på gravstederne, de fleste af dem er fyldt med smukke strandsten. På denne gravsten har man så valgt at samle hjertesten. Andre steder var der spredt flade sten dekoreret med ord og tegninger.

6 comments:

Rasmine said...

De gamle badehoteller i Gl. Skagen er fantastiske - et par af dem ligner ligefrem klippeformationer, kan jeg huske. Det må være helt fantastisk at bo der og ikke bare om sommeren.

Skikken med sten i stedet for tilplantning på gravstederne kan jeg rigtig godt lide. Den ligger egentlig lige for under de barske forhold, og kan man ikke have blomster, kan man da dekorere stenene. Skøn idé!

Madame said...

Dejlige billeder! Skagenklit er utroligt smukt - ja, det minder også mig om min barndoms billedbøger. Hjertestenene og de dekorerede sten er en sød idé, som jeg straks tager til mig :-)

Fru Olsen said...

Vi har næste lige været der - mine svigerforældre havde Hybenhuset i 40 år. De ligger nu begge på den gamle kirkegård ved siden af Restaurant Sømærket, hvilket er min svigerfars barndomshjem. Hans mor havde bageri der i mange, mange år.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - jeg kunne godt tænke mig at bo på sådan et badehotel! Og ideen med stenene, den vil jeg også bruge.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Det er en helt speciel stil de badehoteller har. Og hjertestenene er en rigtig sød ide.

Tro Håb og Kærlighed said...

Fru Olsen - Det er jo præcis den kirkegård, vi var på - vi har set dine svigerforældres grav - for vi så dem alle! Jeg holder meget af det sted - mest når der ikke er fyldt med vilde sjællændere!