Saturday, March 16, 2013

Lidt mere om faste

Rasmine spørger efter sidste indlæg til mit fasteprojekt, Jeg vælger at svare i et indlæg, da det måske har almen interesse:
Kød er ikke det eneste, jeg tager fat i. Jeg forsøger at leve anderledes, enklere, mere eftertænksomt. Spiser ikke slik og kager, drikker ikke vin, køber ikke noget til mig selv - som udgangspunkt i år. Jeg finder noget, jeg mener er god livsstil for mig, og forsøger at holde fast i det i de 40 dage - som er ret lang tid.
I torsdags var jeg som nævnt i Sverige, og der brugte jeg penge på ting, jeg plejer at købe, når jeg er i Göteborg. Det var et valg og egentlig ikke efter mine aftaler med mig selv.
Det er ikke meningen i min forståelse, at fastetiden skal være en lidelse - sådan kan det være i andre traditioner - for mig er det en mulighed for, en gang om året i ret lang tid, at ændre på vaner og livsstil. Det hjælper mig at vide, at jeg ikke er alene. Jeg har ikke praktiseret faste altid, men siden det begyndte, mærker jeg at det spredes stille og roligt. Når vi kommer til at tale om det - over kirkekaffen fx. hører jeg fine fortællinger om beslutninger, der betyder noget. Fælles for alle er: Vi øver os!
Man kan faste fra blogs og facebook, fra dårligt selvværd, fra slik, for meget tv, ugeblade, ligegyldige venskaber, biografbesøg, kød, sodavand, kaffe, forbrug - man vælger selv, og det skal ikke være noget uoverkommeligt, så det ender i nederlag og skuffelse. Det er ikke et nytårsfortsæt, men en mulighed for at træne sin myndighed over egen tilværelse.
Og så kan man vælge til: Gode vaner, lødig læsning, motion, bøn, og at give penge til nogen, der har mere brug for dem end mig selv.

4 comments:

Rasmine said...

Det lyder rigtig godt!

Egentlig snedigt med de 40 dage, som er overkommelige i forhold til et helt år eller resten af ens liv som med nytårsforsætterne. Hvis det først er lykkedes en at overholde et eller andet forsæt i 40 dage, har man måske nået at opdage, at det ikke er så slemt, og fortsætter. Nytårsforsætter har det med at forsvinde op i den blå luft, fordi de er langt mere uoverskuelige fra første færd.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - og så skal man, som sagt ikke underkende det, at man ikke er alene om at have et eller andet projekt i fasten. Det siger min erfaring mig.

Madame said...

Det er en spændende tankegang og giver god mening for mig! Tak fordi du deler.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - glæder mig!