Monday, January 6, 2014

13'dagen

 Hellig3kongers dag er den 13. juledag og højtiden som afslutter julen. Jeg begyndte dagen i Karlskrona, kørte 130 km til Osby og holdt gudstjeneste der. Jeg prædikede over teksten med vismændendes besøg og havde bl.a. den vinkel, at Gud ikke hindrer dem i at møde Jesusbarnet, til trods for at de begår en forfærdelig fejl og bliver skyld i barne-mordet i Betlehem. Det er forunderligt og nådefuldt, at Gud ikke bebrejder os alle de ting, vi er skyld i. Det er vi alt for gode til selv. Det faktum retfærdiggør på ingen måde, det onde og forkerte, vi gør. Kun Gud kan få orden i tingene, og min tro og mit håb er, at hans kærlighed vil genoprette og hele alt engang. Indtil da må vi søge at finde og følge hans vej, for den leder ikke til at vi sårer og skader andre!
Igen i dag mødte jeg engagerede mennesker, der også er hinandens venner gennem mange år. Det er utroligt vigtigt i en menighed med sådanne vennepar, de udgør ofte et solidt fundament.
 I Osby havde de naturligvis julekrybben fremme. Sammen med børnene pyntede vi den med tre lys-kroner, lavet af StardustByMariaBjerno Nu står de og lyser på mit bord. Lysene på juletræet brænder ned for sidste gang - i morgen skal der ryddes ud.

2 comments:

Lene said...

Hvor er det altertæppe smukt. Du kommer godt nok rundt og ser mange kirker og møder mange mennesker. Det må være spændende, men hold da op som du må være træt efter en arbejdsdag :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - ja i dag har jeg været træt og ugidelig. Men jeg fik pakket julen sammen, klippet juletræet i stykker og vasket og strøget juledugene:-)