Tuesday, April 8, 2014

Lidt blandede billeder fra de sidste dage

 Vi bor ikke langt fra Kastellet, som er omgivet af et fint voldanlæg. På voldene er stier og de er altid befærdede af mennesker, som løber og går tur. Jeg nyder igen at kunne løbe efter aftensmaden - på den måde er sommertid helt ok. Vold-anlæget lukker ved solnedgang, ved at en soldat går runden og fortæller alle, at nu skal der lukkes. - Fra volden kan man se Skåne, det forhøjer fornøjelsen for mig!
 Jeg sender altid min far en tanke, når jeg løber hjem. I sommeren 1945 var han 21 år og indkaldt som soldat. En del af tiden ved jeg, han holdt vagt her på Kastellet, hvor de tyske officerer blev holdt i fangenskab.
 På min vej videre passerer jeg Store Kongensgade hvor de smukke guldkupler på Den Russisk Ortodokse kirke stråler. - I dag har været en af de sjældne fridage, husbond og jeg har kunnet finde plads til i kalenderen den senere tid. Eftermiddagen tilbragte vi skoven. Pludselig hørtes råb og hundeglam. Vi så en mand styrte ad sted og en schæferhund i strakt galop efter ham. Heldigvis var det en øvelse! Manden havde beskyttelse under jakken, så hunden ikke kunne skade ham, inden kollegaen i uniform kunne redde ham.
 Eftermiddagskaffen drak vi i Hillerød, og på vej tilbage til bilen kiggede vi inden for i Den Katolske kirke. Et meget smukt kirkerum, indrettet i en gammel bygning, der tidligere bl.a. har været sygehus.

Nu sidder jeg i Skåne. Husbond er snart på vej til Letland. Datterbarnet passer hus og fisk. I morgen venter en spændende dag uden for regionen.

2 comments:

Madame said...

Sikke en skøn fridag I havde sammen - det var spændende bl.a. at læse om Kastellet.
Vi kunne jo næsten have mødt hinanden i går i Hillerød :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, vi kunne let have mødt hinanden:-)