Tuesday, August 26, 2014

Kirkeklokker mod racisme

 Søndagens gudstjeneste blev fejret i Rosengårdskyrkan den ene af de to Equmeniakyrkor i Helsingborg. Der var mange i kirke, fin sang og musik, nadver og jeg havde fået lov at prædike. Efter en god frokost var der samling med menighedsråd og ungdomsforening.
Rosengård er en af de kirker, som har ikke bare klokkestabel men hele to klokker. Lørdag var de med i den times klokkeringning, hvormed kirkerne markerede deres modstand mod den racisme som Svenskarnas parti står for. Partiet havde meldt en demonstration i både Malmö og Helsingborg. Desværre udviklede demonstrationen og moddemonstrationen sig helt galt med at politiet red ind i demonstranter og skadede flere. Men klokkeringningen havde sin virkning: Præsten, Anders fortalte i gudstjenesten, hvordan et ældre ægtepar med indvandrerbaggrund var gået forbi kirken og forundret havde spurgt, hvorfor de ringede så meget. Da de fik svaret, havde de fået tårer i øjnene af bevægelse!
I København var der også gang i gaden men med en mere fredelig baggrund. Jeg havde læst på forhånd om afviklingen af verdens største Triatlon, og troede vel jeg havde fundet den rigtige vej ud af byen. Men nej. To gange blev jeg standset af afspærringer og venlige betjente som forsøgte guide mig til Sverige. - Ud på aftenen, da vi var på vej hjem fra en aftentur rundt Tivoli, mødte vi den ene udmattede tri-atlet efter den anden på vej hjem gennem Strøget med deres dyre cykler og poser med ekstratøj.
Søndagens avis havde en fin annonce på bagsiden af 1. sektion nederst til venstre: "Vild med ord" Plakaten har min ven Tine Gjessøe tegnet. Klik på linket og se den i hel udgave.

2 comments:

Madame said...

Det var gribende at læse om det ældre par med indvandrerbaggrund, der havde fået tårer i øjnene af bevægelse!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, det rørte os alle og fik os til at tænke lidt dybere over, at markeringer faktisk betyder noget - måske andet end vi troede.