Monday, November 24, 2014

8) Jerusalem

T-shirts i Jerusalem er noget helt for sig selv!
Jeg har lavet 8 indlæg om den pilgrimsvandring husbond og jeg sammen med 12 svenskere har gjort sidste uge. Hvis du vil se med fra begyndelsen, skal du bladre tilbage i  indlæggene til du kommer til nr 1. Begynd der, og følg vores vandring dag for dag. Jeg beklager stave-og slåfejl, der er ikke læst korrektur:-)
Vi tilbagelagde 140 km fra Nazareth til Betlehem med et par afstikkere, heraf gik vi de 90 km, mange strækninger i stærkt kuperet terræn. Turen var arrangeret af Studieforbudet BILDA i samarbejde med det palæstinensiske "Alternative Tourism Group."
Da turen var slut lørdag, havde husbond og jeg to overnatninger i Jerusalem. Vi gik i byen - i gravkirken, i basaren og mødte nogle af vore medvandrere fra pilgrimsturen, og fik en special-guidet tur i Gravkirken af Lars Lingius, den ene af vore rejseledere. Lars er leder af Swedish Christian Study Center ved Jaffaporten. Vi besøgte centret med gruppen, vi rejste med i februar.
Inde i den gamle by, var der mange soldater men ikke så mange turister. De stod fredeligt og afslappede, men bare dagen efter, var alting forandret. Da var vi taget hjem, men to af vore svenske venner oplevede den belejrede og afspærrede by, da de først skulle hjem torsdag.
Vi bad ved Vestmuren, og handlede ikoner!

I Gravkirken kunne Lars få os op i et af kapellerne på 1. sal, hvorfra vi havde udsigt over den centrale del af kirken, hvor selve "gravkammeret" står som en lille selvstændig kirke.
Vi så de flotte mosaikker og sten-kors, som armenerne smykker deres kirke med.
YMCA - et dejligt, stemningsfyldt hotel

Vi vågnede tirsdag til denne smukke morgen - men netop i de øjeblikke, hvor vi åbner vinduet og begynder at pakke kufferten, myrder to unge palæstinensere 4 bedende mænd i en synagoge ikke langt fra os! Fred i Mellemøsten! Denne begivenhed er utilgivelig og dog en følge af den undertrykkelse og uretfærdige behandling, der finder sted i landet. Man kan ikke undertrykke mennesker og regne med deres sympati og fredelige sam-eksistens. Det er så forfærdeligt kompliceret og der er brug for alle bønner og gode viljer, for alt håb og alle gode relationer.
Her i YMCA's forhal er der plads og rum for samtale - og sådan findes oaser af god vilje og sameksistens. "Bed om fred for Jerusalem: Gid de, som elsker dig, må leve trygt, gid freden må råde over dine ringmure, og tryghed i dine broge! For mine brødres og venners skyld siger jeg: Fred over dig!" fra Davids Salme 122

4 comments:

Madame said...

Det må have været en enestående rejse, Charlotte - jeg har nydt dine smukke billeder også på Facebook. Nu vil jeg læse alle dine indlæg her.

Lene said...

Jeg har læst alle indlæggene og nydt ord og billeder. Velkommen hjem :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, det har virkelig været en fantastisk tur!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Tak for det! Ja det var en stor oplevelse! Dejligt at kunne dele.