Saturday, January 3, 2015

Fortsat glædelig jul og godt nyt år!

 Vi har tilbragt dejlige dage i Nordjylland. Datterbarnet var på ferie i de varme lande, men resten af familien tog nordpå, hvor vi besøgte familie og venner - og naturligvis var sammen med vores dejlige barnebarn. William har fået masser med LEGO af hans far, onkel Thomas, faster Maria og os andre. Det meste af det er egentlig til større børn, men med voksenhjælp og tålmodighed, bygger han de sværeste ting.
 Vi spiste middag og hyggede hos olde-forældrene - så dejligt at være hos dem!
 Når vi er tilbage, bor vi forskellige steder. Denne gang var vi på Lille Blakshøj ved Gærum, et skønt sted, som tilhører vores venner. Udsigten ned over slugten er herlig - og den skiftede fra dag til dag. Vi begyndte med fros og tyk sne. Det blev gråt og tåget, sneen smeltede og markerne var grønne, inden det igen blev gråt og regnfuldt. - Når vi var i huset og ikke rundt på besøg eller til gudstjenester, læste vi. Jeg har læst danske Jens Andersens biografi om Astrid Lindgren "Denna dagen, ett liv." Det var en god læseoplevelse. Lindgren har betydet utroligt meget for min forståelse af verden. Bullerby-bøgerne var noget af det første, jeg selv læste. Min mor, der var udlært i en boghandel, sørgede for, at vi fik gode bøger, og hun læse højt for os. Hun læste "Vi på Krageøen," så jeg så det hele for mig, inden den blev filmatiseret. Pippi og Emil kan jeg  næsten udenad, mens Brødrene Løvehjerte og Ronja røverdatter tilhører mine børns tid. Jeg har spillet en lille skolekomedie-rolle i "Rasmus på farten," men datterbarnet havde tittel-rollen som Ronja på sin skole.
Nytårsaften var fyldt med dejlige mennesker og skøn mad - torsk med det hele, men i ny fortolkning! Selve overgangen fra 2014 til 2015 blev tilbragt i Strandby Metodistkirke, hvor vi har tilbragt så mange årsskift. Det er noget helt specielt, at være i kirken den sidste halve time af det gamle år og de første minutter af det nye - lytte til gode ord, bede Fadervor og synge "Vær velkommen Herrens år," inden vi går ud til fyrværkeriet og hjem til champagnen.
Nu er jeg tilbage i København, datterbarnet er kommet hjem fra en dejlig ferie, husbond er til kirkemøde men kommer hjem i morgen, mellemsønnen er blevet et par dage mere i det nordjyske, hvor ældstesønnen bor. - Julen varer heldigvis mange dage endnu. Der er arbejde at gøre, ting, der skal læses, skrives, organiseres - en gudstjeneste på søndag og mere tid med familien. Fortsat gode juledage til dig!

6 comments:

Madame said...

Godt nytår, Charlotte.
Jeg har også læst Jens Andersens biografi om Astrid Lindgren "Denne dag, et liv." Den er utroligt velskrevet, og på svensk tv har der netop været en spændende dokumentar i 3 dele om hende.

Rasmine said...

Det er omtrent sådan, jeg gerne ville fejre jul og nytår. Måske kommer jeg tættere på i år.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - jeg har hørt om de udsendelser, og satser stærkt på at kunne finde dem på nettet!

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - det kan bestemt anbefales!

Lene said...

Tænk jeg troede jeg havde kommenteret. I har virkelig nået meget i julen. Og så er I heldige at få lov til at bygge Lego :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - ja vi har haft gode juledage. Jeg nyder at have fri, og er blevet bedre til ikke "lige at tage noget ind alligevel"