Sunday, August 30, 2015

Glæde i Furulund og et spændende besøg

Dagens første gudstjeneste holdt husbond og jeg sammen i Jerusalemskirken. Der var dejlig kirkefrokost bagefter, og så kørte vi sammen til Furulund, en lille by uden for Lund. I menigheden her skulle vi byde en ny præst velkommen. Anna Lähnn er flyttet og begynder sin anden tjeneste her. Der var dejlig sang og musik, og Anna holdt en god, tekstnær prædiken om at være medmenneske!
 På vejen hjem kørte vi en lille omvej, for at se noget, jeg har ville se meget længe. Når jeg kører med toget mellem Lund og Malmö - og det gør jeg tit - har jeg lagt mærke til noget byggeri, som ser meget spændende ud. Jeg har efterhånden fundet ud af, at det hedder Jakriborg, og er en ny bydel, bygget i stil med de gamle Hansestæder.

 Der er tale om lejeboliger i forskellig størrelse, og det var endnu mere fantastisk at besøge, end jeg havde forestillet mig.
 Hvorfor i al verden skal nybyggeri altid se nyt og underligt ud? Det kan være spændende, javist - men filosofien bag Jakriborg er, at de gamle, prøvede byggemetoder ikke fejler noget.
 Jakriborg ligger midt ude på landet omgivet af marker - men i meget kort afstand til Lund og med egen togstation, så hverken Malmö eller København er langt væk!
Nu sidder jeg, meget usædvanligt i Øresundståget en søndag aften! Jeg er på vej til et nattog i Malmö, som jeg håber at kunne sove i, mens det fragter mig til Stockholm. Her skal jeg tilbringe ugen sammen med kollegaer fra hele Sverige. Det bliver godt. Jeg skal melde, om jeg fik sovet i nat.

4 comments:

Lene said...

Spændende byprojekt. Og jeg håber du har sovet godt i nat, jeg synes ikke toge er det bedste at sove i.

Madame said...

Hvor er det dog smukt at se dine billeder fra Jakriborg! Det sted må jeg over og opleve en dag.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - jeg sov rigtigt godt, tak. Tog lidt "slumre-medicin" og et par ørepropper fra starten, var oppe en gang men sov ellers til toget stod stille :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, der er så fint, så man tror, det er noget man har drømt :-)