Saturday, October 17, 2015

At se fra et andet perspektiv

Først: Vil du med på en en-dags-retræte 7. november? Baptistkvindernes netværk holder retræte tre steder i landet: Kbh. Odense og Aalborg. Jeg medvirker i Aalborg. Giv lyd, hvis du vil vide mere.
 Ugens første dage tilbragte jeg i Göteborg og omegn. En god samling ledere fra Equmeniakyrkan og Equmenia, børne- og ungdomsorganisationen var samlede for at kalibrere kirken. En af andagterne blev holdt af en ungdomsleder, Ida som udfordrede os til at have et andet perspektiv på verden!
 Vi begyndte inde i byen på Överås, som i mere end 80 år har været stedet, metodistpræster og missionære i Norden blev uddannede. Her har bl.a. min far, svigerfar, husbond og jeg taget vores uddannelse, og husbond har været lærer og rektor gennem 23 år. Vores kirkeleder Lasse Svensson havde en del af indledningen på Överås. Sidst på dagen flyttede vi os sydpå til Västkustgården som er en af de allernyeste menigheder og kirker i Equmeniakyrkan. Oprindelig har det været en lejrgård, flittigt brugt til konfirmandlejre. Gennem de senere år er der satset med ansættelser og anden økonomi på at opbygge et menighedsfællesskab.
 Vi havde fået en midlertidig opholdstilladelse til at være i den nye tilbygning, som er kirken.
 Det bliver et rigtigt fint lokale, og det bliver så fint og godt efterhånden, som menigheden vokser. Deres dygtige præst Anne og ungdomsleder Alfred lavede mad og tog sig af os, så vi kunne koncentrere os og de store tanker.
 Torsdag var vi færdige og drog hver til sit - jeg til Nordjylland. Her bliver det tid til et par dages ferie med søn og barnebarn, dejlig brunch med ven og kirkegårdsbesøg hos forældrene.
Dejligt med et åndehul inden turen går til Stockholm næste uge.

4 comments:

Bente said...

Jeg er interesseret i retræten.

Tro Håb og Kærlighed said...

Bente - fint! Jeg sender folderen elektronisk, når jeg få den.

Lene said...

ØV, jeg skal i aftenvagt den dag, så jeg kan nok ikke deltage i noget af dagen eller ?

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - hvor længe kan du være med?