Thursday, January 7, 2016

Be - grænsning!

Fra i mandags er det blevet en rejse over grænser at komme på arbejde. Jeg indser, at de 2 1/2 år jeg har arbejdet i Skåne/Blekinge, har det bare føltes som en enkelt transport. Jeg er vant til at gå 7 minutter, sætte mig i toget, køre 1 time, gå i 5 minutter og være fremme på kontoret i Lund. Ofte rejser jeg videre ind i Regionen, dette er den korteste strækning. Men nu!
Først tager det 17 minutter at gå til Metroen. Så kører jeg Metro 10 minutter, står af ved Kastrup lufthavn, går ned til toget, hvor man først skal kontrolleres og vise id. Så venter man på toget - 10 - 20 minutter og kører over Öresundsbron til Hyllie station, hvor toget holder, til politiet har kontrolleret identitetspapirer på alle. Så kører toget til Malmö, hvor det åbenbart også har brug for at holde stille i et kvarter, inden vi fortsætter til Lund, hvor jeg stadig har 5 minutter til kontoret. I alt tog det i dag næsten 2 timer imod den ene, det plejer at tage!
Det her er besværligt - fordi det er uberegneligt, og fordi jeg skal ud og ind af forskellige transportmidler, og fx ikke kan arbejde i Metroen, hvor man ofte står op.
Kontrollen og bøvlet er kommet til, fordi politikerne ønsker at hindre mennesker i at søge asyl og at sende signal om, at det ikke kan betale sig at prøve!
På den baggrund bliver det endnu mere sørgeligt, at grænserne nu kontrolleres, og at hverdagen bliver besværlig for mange mennesker, der ikke plejer at opleve den daglige transport som andet end en strækning, hvor man kan arbejde, læse, hvile, bede.......
Det morsomme midt i elendigheden er, at både vagt-selskabet, som kontrollerer i lufthavnen og politiet som kontrollerer identitetspapirerne i Hyllie, er tilfredse med at se mit (ret) gamle kørekort. Billedet er ikke helt vel-lignende - og mit efternavn er ikke det jeg har heddet de sidste 15 - 18 år!

No comments: